A törvény újra értelmezése: Ne esküdj hamisan!

Máté 5:33-37

1)Bevezető

Egy újabb részlet áll előttünk abból a folyamatból, amelyben Jézus a parancsolatokat értelmezi.

Ne felejtsük el, hogy nem csupán erkölcsi szabály gyűjteményt fogalmaz meg, hanem azt kívánja közvetíteni, hogy a követői igazsága több legyen, mint a farizeusok igazsága. Ha ez nem teljesül, bejutás a mennyek országába.

A „Ne ölj!” törvénypont értelmezésénél is érintette a szavak, a beszéd jelentőségét, amit most újra kifejt.

2)Mitől hamis az eskü?

A régieknek adott törvény két régi parancsot is érint. Az egyik, hogy ne használd hiába az Úrnak a nevét. A másik, hogy a fogadalmakat, az esküvel tett ígéreteket teljesítsük.

Mitől hamis az eskü?

Attól, hogy a megfogalmazott fogadalmat, ígéretet nem teljesítette az ember, pedig az Istenre hivatkozva hitelesítette az ígéretét.

Van ma eskü? Vannak ma fogadalmak?

Úgy tűnhet, hogy ez ma távol esik az emberi gyakorlattól, vagy kimerül néhány hivatalos élethelyzetben. A házasságkötés fogadalma, a diploma átvétele előtti eskü, a már megszűnt katonai szolgálat eskütétele. Ilyen még az, ha valaki új állampolgárságot kap, akkor egy esküvel kell ezt hitelesítenie.

Ezen túl olyan élethelyzetekben találkozhatunk vele, amikor bajban lévő emberek, akik lehet, hogy elvesztették már hitelességüket mások előtt, esküvel, fogadalmakkal akarják erősíteni szavahihetőségeiket, amikor újra segítséget kérnek.

Egyébként mintha nem lenne már gyakorlat az eskü a mindennapi életben.

Nekünk hívő embereknek van egy komoly fogadalmunk Isten előtt, amit a bemerítkezéskor teszünk. Igaz nagyon általános ez a fogadalom arra nézve, hogy halálunkig engedelmesen követjük Jézus Krisztust, de egy nagy horderejű fogadalom ez.

*Mennyire teljesül ez a fogadalom az életedben? Mennyire határozza meg a döntéseket, és a tetteket ez?

Van még egy közös fogadalmunk. Ez a lelkipásztor beiktatáskor hangzott el. Mind részemről, mind a gyülekezet részéről. Ennek teljesítése is fontos, hogy ne váljunk hamisan esküdözőkké.

3)Egyáltalán ne esküdjetek!

Jézus az általa adott újra értelmezésben teljesen ki akarja iktatni az eskü gyakorlatát. Ez nem azt jelenti, hogy az élet hivatalos helyzeteiben, el kell utasítani az eskütétel kötelezettségét.

Nem kell félni a házasságkötés fogadalmától, nem szabad kibújni az orvosi, vagy más szolgálati eskü elmondásától. Nem helyes a bemerítéskor vagy a lelkipásztor beiktatásakor csendben maradni a tömegben, hogy kibújjunk a fogadalomtétel alól.

Jézus parancsa a mindennapi életre vonatkozik.

Ahogy fentebb már érintettem, az eskü a személyes hitelesség megerősítése az emberek előtt. Jézus azt akarja, hogy az emberek előtti megbízhatóságunk az ne esküdözés által álljon fenn, hanem az életünkben tapasztaltak alapján.

Ne kelljen a beszélgetéseinkben a bizonygatásainkkal erőlködni. Ne kényszerüljünk ilyen kijelentésekre: „Becsület szavamra mondom.” „Anyám életére esküszöm!” „Haljak meg, ha nem igaz!”

Őszinte sajnálattal nézek az olyan emberekre, akiktől ilyet hallok, mert egy bizalmat vesztett embert látok magam előtt, aki próbálja újra építeni a hitelességét mások előtt. Az ilyen próbálkozás azonban legtöbbször egy önbecsapás. Az eskü a tehetetlenségének a menekülő útja.

Kicsit hasonlít a helyzet a Péteréhez, aki a főpap udvarában nagypéntek hajnalán kereste a menekülő utat a hiteles tanítványi szerep felvállalása alól.

Máté 26:74-75 Ekkor átkozódni és esküdözni kezdett: Nem ismerem ezt az embert! És a kakas azonnal megszólalt. Ekkor Péter visszaemlékezett Jézus szavaira, aki ezt mondta neki: Mielőtt a kakas megszólalna, háromszor megtagadsz engem. Majd kiment, és keserves sírásra fakadt.

Ilyen értelemben Jézus az eskütől mentes hétköznapi élet iránymutatásával egy leterhelt élettől akar megmenteni minket.

Ez azonban nem azt jelenti, hogy nincs fogadalomnak és ígéretnek helye az életünkben. Ez nagyon is fontos.

Az egyik legfontosabb idézhető idézet ehhez:

Zsolt 50:14 Hálával áldozzál Istennek, és teljesítsd a Felségesnek tett fogadalmaidat!

Meg kell érteni, hogy az eskü mentes fogadalmak az életünkben az Istennel járásban a hálaadás apró momentumai lehetnek. Az Istentől kapott áldások, vagy ígéretek alapján még inkább elkötelezem magam Istennek, mert hálás vagyok azokért, amit kaptam.

Egy ilyen fogadalom Jákóbé, amit azon a reggelen fogalmazott meg, amikor álmában látta az égig érő létrát és hallotta Isten ígéretét. Az ígéret arra irányult, hogy a földet neki és utódainak adja.

1Móz 28:20 -22 Ekkor fogadást tett Jákób, és ezt mondta: Ha Isten velem lesz, és megőriz engem ezen az úton, amelyen most járok, és ha ad nekem kenyeret, hogy ehessek, és ruhát, hogy legyen mibe öltöznöm, és ha békességgel térek vissza atyám házához: akkor az ÚR lesz az én Istenem. És ez a kő, amelyet oszlopul állítottam, Isten háza lesz, és bármit adsz nekem, a tizedét neked adom.

Helye van az elköteleződő fogadalmaknak az életünkben, de ne esküvel akarjuk elhitetni emberekkel, vagy Istennel, hogy komolyan gondoljuk.

Miért félnek ma az emberek a fogadalmaktól? Miért ódzkodnak ettől a hívő emberek?

Ma az emberek félre értik a szabadságot. Azt valami laza függetlenségben képzelik el, ahol nincs elvárás, nincs ígéret, így mindenki az éppen aktuális kénye-kedve szerint éli az életét.

A hívő emberek félelme egy figyelmeztetésből is adódhat:

Préd 5:4-5 Ha Istennek fogadalmat teszel, ne halogasd annak megadását, mert nem telik kedve a bolondokban. Amit megfogadsz, azt teljesítsd! Jobb, ha nem teszel fogadalmat annál, mint hogy fogadalmadat nem teljesíted.

Erre a figyelmeztetésre nézve sokan azt a következtetést vonják le, hogy akkor inkább nem fogadok, nem ígérek semmit, mert nem akarok Istennel szembe kerülni. Pedig ez a figyelmeztetés nem fogadalom ellenes. Nem azt mondja, hogy jobb nem fogadni, mint fogadást tenni. Ha nem teljesíted, jobb helyzetbe leszel, ha nem is fogadsz. De ettől sokkal jobb, ha fogadsz és teljesíted azt.

*Úgy látom, hogy ennek az igének a félreértelmezése és a kényelem szeretete, a függetlenség vágya, a számonkérhetőség alóli kibújás igyekezete okozza, hogy ma lazul a hívők elköteleződése is. Nincsenek kitartó szolgálók, akik felelősséget vállalnak. Kevesen vállalnak hosszú távra felelős missziós megbízást. A végzett teológusok meghátrálnak a nagyobb kihívás elől. Lelkipásztorok nem mernek Isten vezetésére ismeretlen helyzetet vállalni, küldetésnek engedelmeskedni.

*Megkockáztatom, hogy ezek mögött az igazi hálaáldozat készsége bújik meg.

4)Az igen igen legyen, a nem pedig nem

Egy tömör összegzéssel zárja Jézus ezt a tanítási pontját. Ha kimondunk valamit, az legyen úgy igaz és vállalt, ahogy kimondtuk.

Azaz ne legyenek mellette magyarázkodások, felesleges bizonygatások.

Legyenek egyszerű kijelentéseink és minden igyekezet annak végrehajtására.

Vélemény, hozzászólás?

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Google kép

Hozzászólhat a Google felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Kapcsolódás: %s