A bátor Dávid

1 Sámuel 17.

1)Bevezetés

Egy bátor gyerek példája lesz ma előttünk. Példa a gyerekeknek és példa a felnőtteknek is.

Dávid egy bátor hős. Sokan szeretnének hősök lenni. Milyen út vezet a hősies győzelemhez?

2)Már fiatalon munkában van

(17-20)

Dávidot megkéri az apja, hogy vigyen ételt a testvéreinek és a sereg vezetőinek. A legkisebb fiú feladata ez, hogy ilyen háttér munkát végezzen. Nem ez az első feladat az életében, hanem már régóta dolgozik. Apja juhait őrzi.

*Dávidnak nem a számítógéptől kell felállnia, hogy elvégezze a rábízott munkát, hanem egy másik feladatot kell felfüggeszteni.

Lehet-e ma is egy hős jellemzője, hogy szeret dolgozni? Igen. A munka nem átok, hanem áldás, amit Istentől nyertünk. Ezzel élni érdemes.

*Gyerekek! Ne vonakodjatok a munkától!

*Szülők! Ne féljetek bevonni a munkába a gyerekeiteket. Hangsúlyozom, bevonni. Együtt végezni, amit ti is csináltok.

3)Tisztán látja, mi a helyzet

(26. v.)

Góliát viselkedését látva Dávid kérdez. A kérdése elárulja, hogy tisztában van a társadalmi és vallási kérdésekkel.

Egy hőssé váló gyermek tájékozódik. Figyeli az élet dolgait és értelmezi azokat, amit lát és hall.

Ebben nekünk szülőknek nagy szerepünk van. Formálni kell a gyermekeink gondolkodását, világnézetét.

Nagyon figyelni kell, hogy mit tanulnak tőlünk a társadalmi kérdésekben. Hogyan nyilvánulunk meg kérdésekről, személyekről. Hogyan adunk magyarázatot egy döntésről.

*Gyerekek! Figyelni kell az eseményeket, amik történnek körülöttetek. Nem szabad érdektelenül elmenni dolgok mellett.

Ehhez ma jól meg kell válogatni a hírforrásokat. Nem mindegy mit néz, hallgat és olvas az érdeklődő ember. Nemcsak gyorshíreket kell hallgatni, hanem háttér elemzéseket is megismerni. Minden információ mellett a Bibliára is szükség van, hogy az alapján értékeljük mindazt, ami történik.

4)A kíváncsi fiatalt lenézik, megdorgálják

(28. v.)

Ebben a helyzetben Dávidnak egy nehéz szituációt kell átélnie. A legidősebb bátyja megdorgálja őt. Vakmerőséggel és rossz tervekkel vádolja Dávidot.

Nehéz kis testvérnek lenni. Nehéz mindig hátul kullogni. Nehéz olykor a kettősségeket megélni. A juhokért felelősségre vonják, de az ételért, amit hozott nem dicsérik – persze még nem is tudják, hogy hozta azt a kis öcsi.

Mindenesetre egy adott csoportban nem mindig könnyű a legfiatalabbnak lenni. A fiatalnak mindig bizonyítani kell. A fiatalról nem hiszik el, hogy képes valamit elvégezni. Persze olyan is van, hogy direkt beledobják a mély vízbe, nem nyújtva segítséget, hogy próbára tegyék.

Kedves idősebbek!

Tudjuk-e a fiatalokkal, gyerekekkel szemben az aranyszabályt alkalmazni? Ahogy szeretnénk, hogy velünk bánjanak, mi is úgy bánunk velük? Nem vádoljuk olyan dolgokkal, amiért irigyeljük őket? Mert ez is lehet a Dávid esete mögött. Nincs bátorság, ezért vakmerőnek nevezi Eliáb. Nincs ötlet, ezért az a vád, hogy rosszban töröd a fejed.

El kell fogadni, hogy a fiatalok újat hoznak. Új lendület, új ismeret, új nézőpont jön általuk. Ha ezeket elnyomjuk, mert nem egyezik a miénkkel, egyrészt megakadályozzuk a fejlődésben őket, másrészt lehet, hogy csatákat veszítünk, de még az is lehet, hogy őket is elveszítjük.

5)A bátorság alapja a hitbeli tapasztalatok

(31-37. v)

Dávid nagyon bátran áll a helyzetben.

Honnan van a bátorsága?

A múlt tapasztalataiból. A legkisebbnek való munkából. Abból a feladatból, amit lenézéssel is lehetne kezelni. Semmiség juhokat őrizni – gondolhatják sokan.

Minden munka, amiben Isten segítségünkre van, abból jó tapasztalatokat szerezhetünk.

Dávid nem hős lesz, máris az.

A korábbi csatáit nem mások szeme előtt vívta, hanem teljesen egyedül. Amikor senki sem látta őt legeltetés közben, megvédte a rábízott juhokat.

Mi tette képessé Dávidot legyőzni az oroszlánt és a medvét? Ő azt mondja, hogy az Úr szabadította meg az oroszlán és medve kezéből.

*Kivel vívod most a csatáidat?

Kivel készülsz egy nehéz dolgozatra? Kivel kezded el a számonkérést? Kit kérsz segítőnek, amikor egy tanulmányi verseny előtt vagy?

*Felnőttek!

Ismerjük mi a gyerekeink titkos harcait? Tudjuk, hogy a hétköznapi dolgaikban milyen csatákat vívnak? Mi jelenti számukra az oroszlán és medve támadásait?

Teremtsünk olyan légkört, amikor elmondhatják ezt.

*Felismerés. Könnyen előállhat, hogy nem ismerjük a gyerekek harcait. Most ezt ismerem be én is. Ennek oka az lehet, hogy mi sem osztjuk meg a harcainkat. Magányos hősök akarunk lenni. Nem hiszünk az „egymás terhét hordozzátok” elvben.

*Miért van, hogy nem osztjuk meg egymással harcainkat? Miért titok, ha valakinek nehéz helyzete van? Miért nincs olyan légkör, amiben mindenki szabadon elmondhatja, milyen harcokat vív? Gondolkodjunk ezen a kérdésen!

Lássuk meg az eredményeiket. Ismerjük el ezeket, adjunk dicséretet is ezekért. Ne dorgáljunk kudarcokért, hanem bátorítsuk őket és segítsük levonni az önmagukra nézve fontos következtetéseket. Tanítsuk meg a hibákat felismerni, elismerni és kijavítani.

6)A régi módszerek terhei

(38-39. v.)

Amikor Saul enged az ötletnek, felöltözteti Dávidot páncélba. Ez Dávidot nem segíti, hanem akadályozza.

Mi történik itt?

A király a jól bevált eszközöket adja Dávidnak. Eddig ezek voltak használatban, most is ezt kell használni.

*Felnőttek!

Nem biztos, hogy a régi módszereket kell a gyerekekre erőltetni, ha segíteni akarjuk őket. Hagyni kell, hogy a modernebb eszközökkel éljenek, ha kihívás előtt vannak. Nem ránthatjuk vissza őket a múltba.

Másrészt nem biztos, hogy a féltésünk igazi védelmet jelent, inkább lekorlátoz. Ahogy Dávidot a páncél akadályozta, úgy a gyerekeket is a mi féltő óvatosságunk.

Még egy üzenet. Lehet, hogy Dávidnak később lett harci öltözete, volt páncél, amit viselt. De most Saul az övét adja rá. Nem alkalmazza, nem méretezi Dávidra.

Sok módszert, eszközt így akarunk a gyerekeinkre adni, hogy nem alkalmazzuk rájuk. Egy az egyben rájuk akarjuk akasztani. Ne csodálkozzunk, ha nem érzik jól magukat benne és inkább akadályozni fogja őket. Nem kész módszereket kell rájuk tukmálni, hanem elveket kell megosztani, amiből ők kialakítják a saját módszereiket.

7)Bottal, kővel és Izrael Istenével

Dávid tehát marad a maga eszközeinél. A pásztorbot, a kövek a parittya, és Izrael Istene.

Nem jelentéktelen fegyvertár ez.

Bár Góliát kigúnyolja ezért. Ma is gúny, megvetés érheti azokat, akik egyszerű eszközöket használva vívják a csatáikat.

Mit jelent ma istennek harcolni?

Dávidnak magától értetődő volt. Mivel a kézzel fogható fegyverzete elég kezdetleges volt, könnyebb volt bízni Istenben. Mivel most sokkal fejlettebbek az eszközök, már nem olyan egyértelmű az Istenben bízni.

*Gyerekek!

Ne gondoljátok, hogy a tudomány magas szintje, az egyre szuperebb eszközök miatt nélkülözni kell Istent. Ha a legmodernebb tárgyakat használva vívjátok harcaitokat, akkor is szükség van Istenre. Sőt Ő az, aki elengedhetetlenül szükséges. Nélküle nincs értelme csatába menni.

*Tudjátok, mi a legnagyobb harc, amiben győztessé kell válni? Ez a bűn elleni harc. Ebben a küzdelemben egyedül Istennel képes bárki is győzni.

8)Összegzés

  • A gyerek nem kis felnőtt, hanem gyerek. Eszerint kell bánni vele.

  • A mai gyerekeket tanítani kell a valóságban élni. Valós dolgokkal foglalkozni, valós harcokra felkészíteni.

  • A gyerek és felnőtt egyaránt Istennel lehet hős.

Vélemény, hozzászólás?

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Google kép

Hozzászólhat a Google felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Kapcsolódás: %s