Hogyan kapható meg a Szentlélek ajándéka?

Apcsel 2:37-41

1)Bevezetés

Milyen reakciók születhetnek az emberben egy igehirdetés után? Az érzésekből milyen kérdés, milyen cselekvési törekvés fakad? Ezek után milyen készség nyílik valaminek a végrehajtására? Van-e közvetlen érdeklődés az igehirdetőnél, hogy mit is kell most tenni?

Milyen érzések születtek délelőtt a szívekben? Milyen kérdés, milyen cselekvési kényszer jött elő? Mire van készség a végrehajtásban?

Az első pünkösdnek mindezen területeken volt hatása.

Ha ezekből egyik sem történt meg ma délelőtt itt, akkor felmerül a kérdés, hogy jelen volt-e Isten lelke? Illetve el tudta-e végezni ugyanazt, mint akkor Jeruzsálemben? Tudott-e olyan erővel hatni az igehirdetőben és az ige hallgatóiban?

Vagy túlzás így értékelni ma egy igehirdetés? Nem célja ma egy istentiszteletnek, hogy mély érzéseket keltsen, komoly kérdéseket szüljön, vagy tenni akarást váltson ki a jelenlévőkből?

Vagy ha ezek meg is történnek, annak titokban kell maradni? Az életünkben lezajló folyamatokat magunkban kell tartani? Elég egy udvarias, illendő magatartás az istentisztelet alatt és utána egy „szép volt az alkalom” minősítést kifejezni?

Az esetleges válaszoktól függetlenül adjunk esélyt ennek a délutáni istentiszteletnek is, hogy történhessen valami Isten Lelke által.

2)Mély érzést váltott ki az üzenet

Az új fordítás barátságos kifejezést használ. Mintha szíven találták volna őket. Ez így jelentheti azt is, hogy hatott rájuk, de nem okozott túl nagy traumát.

Az eredeti kifejezés sokkal többet mond, amit a Károli fordítás jobban visszaad.

(megkeseredének, G2660)

G2660   κατανύσσω (katanüsszó)

1) szúró fájdalmat érez, fájdalom nyilallik bele

2) fájdalom nyilallik a szívébe, bűntudat mardossa, gyötri a lelkiismeretét vmi

3) elkeseredik, megkeseredik

(Ógörög 2.)

G2660   κατανύσσω (katanüsszó)

1) teljesen átszúr, megszúr, összeszurkál (“elevenjére tapint”)

2) szúrást szenved, szúró fájdalmat érez, fájdalom nyilallik bele

(Ógörög)

A Károli fordítás: „szívükben megkeseredének”

Mi okozott ilyen érzést?

A prédikáció egy rövid evangélium hirdetés Jézus haláláról és feltámadásáról. Hogy okozhat ilyen érzést egy ilyen üzenet? Milyen összefüggésben ébredt ez az érzés?

Egyrészt úgy, hogy az ige hangzott, amiről a következőt tudjuk:

Zsid 4:12-13 Mert Isten beszéde élő és ható, és élesebb minden kétélű kardnál, és elhat a szívnek és léleknek, az ízületeknek és a velőknek megoszlásáig, és megítéli a szív gondolatait és szándékait. És nincs olyan teremtmény, amely rejtve volna előtte, sőt mindenek meztelenek és leplezetlenek annak szeme előtt, akinek számot kell adnunk.

Az Ige akkor és ott el tudott hatni a szívnek és a léleknek a mélységéig.

Másrészt nemcsak általános információ érte el őket, hanem leleplező igazság is. Mintha itt működött volna az, amiről Jézus beszélt a Szentlélek hatását tekintve:

Ján 16:8-9 És amikor ő eljön, megfeddi a világot bűn, igazság és ítélet tekintetében: bűn tekintetében, hogy nem hisznek bennem,

A Lélek ráébreszthette őket a bűn lényegére, hogy nem hisznek Krisztusban, akiről Péter röviden beszélt.

A lényeg, hogy egy leküzdhetetlen, eltitkolhatatlan mély érzés született a hallgatóságban.

*Mit kezdesz az érzéseiddel, ha születnek benned? Engeded, hogy tovább vigyenek?

3)Pétertől és az apostoloktól kérdeztek

Ezek az emberek nem féltek, nem szégyelltek közvetlenül az igehirdetőtől kérdezni.

Én nagyon örülök, ha egy igehirdetés után vannak kérdések. Főleg, ha továbblépés tekintetében születnek ezek a kérdések.

Bátorítom a gyülekezetet az ilyen kérdésekre.

4)A válasz komoly útmutatás, és egy ígéret

Megtérés, megkeresztelkedés, ígéret ezek után.

Szabadulás az elfajult nemzedéktől.

Egyszerű útmutatás, készséges reakció.

Ma is ilyen egyszerű ez?

A megtérés kérdése ma is egyszerű, világos tanács kell, hogy legyen. Meg kell térni. Erre jó rávilágítani, ha valaki érdeklődik.

A keresztséggel már bajban vagyunk. Sokszor ez nehezebb kérdés, mint maga a megtérés. Egy összetett probléma áll mögötte. Ezzel legyünk óvatosak! Ma Magyarországon az emberek többségének meg kell küzdeni a megtérése után azzal a kérdéssel, hogy miért kell még egyszer megkeresztelkedni, ha már egyszer ez megtörtént.

Időt kell hagyni ennek megértésére, feldolgozására.

A lépést segítő gondolatok:

  • A gyermekkori keresztség nem keresztelkedés volt, hanem keresztelés az érintett akarata és tudatos döntése nélkül. Jézus egy tudatos lépést kér.

  • Jézus példáját érdemes átgondolni. Ő is megtette, pedig neki nem is kellett a bűnei bocsánatára bemerítkezni. Gyerekkorába körülmetélték, és ez sem volt kizáró ok nála. Be akart tölteni minden igazságot.

  • A cél, hogy hitünk mellé ragasszunk jó cselekedetet. Ez egy jó tett, amivel az ember bizonyságot tesz a Krisztushoz tartozásáról.

  • Ma a keresztség egy felekezethez való tartozást is jelent, a bemerítés is egy gyülekezethez való csatlakozást is magában foglal. Ez is nehézséget okoz, ezt is meg kell az érintetteknek harcolni. A Lélek segít, de türelmesen kell várni erre. Azt viszont mondhatjuk segítségképpen, hogy valójában a Krisztushoz tartozást jelképezi a keresztség.

5)A hitre jutás ezután jött

Az érzelmek alapján kérdezők, még nem hitre jutott emberek. A kapott válaszok alapján jutnak el a megtérés lépéséhez.

Ha valaki kérdez, Ő még nem megtért, csak érdeklődő. Az ilyen személyektől még nem kell elvárni semmit, az ilyet még szeretettel segíteni kell.

Vélemény, hozzászólás?

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Kapcsolódás: %s