A szeretetünk ne legyen megkülönböztető (személyválogató)

Jakab 2:1-13

1)Bevezetés

Folytatódik a gyakorlati tanácsolás.

2)Ne legyen személyválogatás a hitetekben

A hit tettekben nyilvánul meg. Ez a Jakab levelének központi üzenete. Ennek egyik kifejtési részlete van előttünk.

Ebből is látszik, hogy a hit nem elméleti teológiai rendszer, hanem életvitel.

Könnyebben érthető, hogy személyválogatás nélküli szeretet, segítségnyújtás, elfogadás. Itt a hit személyválogató jellemzője van megemlítve.

A hit a megváltásra épül. A megváltás nem tesz különbséget, mindenkinek egyformán ad lehetőséget. Az emberek felé irányuló hit ebben mutatkozik meg. A hittel közeledő ember nem lehet senkivel szemben előítélettel, mindenkivel késznek kell lenni közölni a hit lehetőségét.

A hit alapján nem láthatunk mást az emberekben, mint megváltásra szoruló elveszettet. Ebbe semmilyen megkülönböztetést nem hozhat az anyagi helyzete.

3)Személyválogatás a külső megjelenés alapján

Az elfogadható külsejű, jó megjelenésű személy fogadtatása pozitív, a szegényé negatív, vagy legalábbis megtűrt jelleget mutató.

*Sajnos ez a hajlam fennállhat. Ha valaki nem felel meg az öltözködési elvárásoknak, azt ha nem is utasítjuk el, de nem invitáljuk előkelő helyre.

*Ebből sajnos a misszióra is kihatás alakulhat ki. Az érkező személyekkel szemben külső megjelenésbeli elvárásaink lehetnek, lesznek. Természetesen lehetnek kritériumok ezen a területen, (ha a ruha nem tisztességes, erkölcsi határokat feszeget) de attól, hogy nem előkelő külsejű valaki, nem szabad hátrányt szenvednie.

*Tovább is vihetjük a kérdést azzal, hogy megvizsgáljuk, milyen kritériumok keltenek még bennünk ellenérzést valakinek a külseje miatt? Ma a külső nagyon fontos sokaknak, Ebben élnek ki sok vágyat, célt. Ez nekünk nem tetszik. Ezt le kell küzdeni, ha Istenhez szeretnénk vezetni őket.

4)A személyválogatás egyéb formái

A személyválogatásnak lehet más formája, alapja is.

Szívesen beszélgetünk hasonló gondolkodású személyekkel, kerüljük az olyanokat, akik más elveket vallanak.

A barátságos, alázatos embereket szívesen fogadjuk, a nehéz természetű emberektől tartózkodunk.

Lelkipásztorként is fennáll ez a veszély. A csendes, együttműködő testvérekkel szívesen találkozom, a nehezebb jellemű, testvérekkel való kapcsolatra több erőfeszítés szükséges.

*Milyen jellemzőket tudunk magunkra mondani ebben a kérdésben?

5)Ellentmondásba kerülni önmagunkkal

Mit jelent ez?

Alapvetően lehet, hogy nem tartjuk nagyra a tehetős, nagy befolyású embereket. Ha egy ilyen személy mégis megjelenik, felveszünk egy hízelgő, már-már hajbókoló hozzáállást velük szemben. Ezzel ellentmondásba kerülünk önmagunkkal.

De olyan értelemben is, hogy mi azt mondjuk, hogy nem vágyunk ilyen pozícióra, mert ezt nem tartjuk fontosnak. Személyes találkozáskor mégis túlzott tiszteletadást tanúsítunk velük szemben.

A megoldás nem feltétlenül az, hogy az ilyen személyeket vegyük semmibe, nézzük le, menjünk el mellettük, hanem amilyen tisztelettel és alázattal fogadjuk az ilyeneket, olyan alázattal és tisztelettel kell fogadni a szegény embereket is.

Az ellentmondás olyan értelemben is magyarázható, hogy a Krisztus hogyan viselkedne, akiben mi hiszünk, akit mi követünk? Jézus soha nem hajbókolt a hatalmasok, befolyásos személyek előtt. Ugyanakkor egyforma tisztelettel fogadta a farizeus Nikodémust és a samáriai asszonyt is személyes találkozásaiban.

*Nem szabad ellentmondásba kerülni önmagunkkal azáltal, hogy mást vallunk elvekben és mást teszünk a gyakorlatban. Mást hiszünk szájjal és mást teszünk tettekkel. Nem azt kell tenni, hogy egyformán lenézzük a szegényt és a gazdagot, hanem olyan tisztelettel fordulunk a szegény felé is, amilyennel a gazdagok felé.

6)Isten kiválasztási elveit kell követni az emberi kapcsolatainkban

Ahogy Isten is a szegényeket választotta ki és emeli fel őket, így kell nekünk is.

Pál is vallotta ezt az Istentől látott elvet:

1Kor 1:26-29 Mert nézzétek csak a ti elhívatásotokat, testvéreim, hogy nem sokan vagytok bölcsek test szerint, nem sokan hatalmasok, nem sokan nemesek. Hanem a világ bolondjait választotta ki magának Isten, hogy megszégyenítse a bölcseket, és a világ erőtleneit választotta ki magának Isten, hogy megszégyenítse az erőseket, és a világ nemteleneit és megvetettjeit választotta ki magának Isten, és a semmiket, hogy a valamiket megsemmisítse, hogy senki ne dicsekedjék őelőtte.

Nekünk kik mellé kell inkább állni ha egy szegény és egy gazdag közül kell választani? Aki mellé Isten állna. Isten a szegények mellé áll.

Isten nem a szegényeket akarja megszégyeníteni, mi sajnos bele esünk ebbe a hibába. De legalábbis nem tudjuk elég erősen éreztetni velük a feltétel nélküli szeretetünket.

7)Királyi törvény betartása

A személyválogatás ellenszere a királyi törvény betartása. Szeretni kell a felebarátot. Ki a felebarát? Mindenki, akinek szüksége van a szeretetemre. Mindenki, akivel kapcsolatba kerülök a mindennapok során.

A törvény be nem tartása bűnt eredményez.

Aki a személyválogatást megvalósítja, ugyanolyan vétekbe esik, mintha bármilyen más előírást szegne meg.

Ezt egy későbbi mondat is megerősíti:

Jak 4:17 Aki azért tudna jót tenni, de nem teszi, bűne az annak.

Aki tudna lehajolni, szeretetet érzékeltetni, felemelni, segíteni egy rászorulót, de nem teszi, azonos vétket követ el, mintha ölne, lopna vagy paráználkodna.

Aki megpróbál a szeretet parancsában semleges álláspontra helyezkedni az Isten elleni vétek határán egyensúlyozik.

Amikor egy szegénnyel szembeni magatartás lehetőségeit latolgatjuk két dolog jusson eszünkbe:

  • Úgy kell szólni és cselekedni, mint aki belenézett a szabadság tökéletes törvényébe és azáltal formálódik, mert tudja, hogy végül is ezáltal fog megítéltetni.

  • Arra is emlékezni kell, hogy az irgalmatlanságunkkal az irgalmat kockáztatjuk.

A szabadság tökéletes törvénye irányít minket.

A felebaráti szeretet nem kínos terhet jelentő előírás, hanem nagy lehetőséget jelentő szabadság. Tudunk így tekinteni a szegényekkel szembeni magatartást nézve?

8)Összegzés

  • A hit nem elmélet, hanem életelv. Ennek az emberekkel való kapcsolatunkban kell megjelenni.

  • A hitben élő ember mindenkinek ingyenessé akarja tenni a kegyelmet, és nem részesít előnyben senkit társadalmi rangja, anyagi helyzete, külső megjelenése alapján.

Vélemény, hozzászólás?

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Google kép

Hozzászólhat a Google felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Kapcsolódás: %s