A törvény ismeretetése és cselekvése életbe vágóan fontos

5 Mózes 31:9-13

  • A halál előtt álló Mózes utolsó feladata
    • Isten még az utolsó napjaiban sem hagyja magával foglalkozni. Meddig terjed Isten megbízása az életünkben? Hol a vége az Úr elvárásainak?
    • Viszonylag sok területre hallottam már azt, hogy ezt nem várja el tőlünk Isten. Tényleg? Mit és meddig vár el tőlünk Isten?
  • Mózes parancsol.
    • Ma parancsolhat-e egy vezető? Mit eredményez, ha a parancs jogával él? Hát ebbe bele sem tudok gondolni.
    • Sajnos ma a közösség, a hitélet, a gyülekezeti élet egy „szakköri” tevékenységhez hasonlít, amit akkor végeznek az emberek, ha ráérnek, ha van kedvük hozzá. Ez nem baj végül is. Azáltal ugyanis, hogy valami önkéntesen végezhető, a felelősség azokon van, akik így döntöttek. Persze kell az intés, a figyelmeztetés.
      • Ez 3:17-21 Embernek fia! Őrállóul adtalak Izráel házának, hogy ha szót hallasz a számból, intsd meg őket az én nevemben. Ha ezt mondom a hitetlennek: „Halálnak halálával halsz meg”, és te nem inted meg, és nem szólsz neki, hogy visszatérítsd a hitetlent gonosz útjáról, hogy éljen: akkor az a gonosztevő meghal ugyan saját vétke miatt, de a vérét a te kezedből kérem számon. De ha te megintetted a hitetlent, és ő nem tér meg hitetlenségéből és gonosz útjáról: ő saját vétke miatt hal meg, te pedig megmentetted a lelkedet. És ha elfordul az igaz az igazságától, és álnokságot cselekszik, csapdát állítok eléje, és meg fog halni. Ha nem intetted meg őt, saját vétke miatt hal meg, és nem lesz emléke igaz cselekedeteinek, de vérét a te kezedből kérem számon. Ha pedig megintetted azt az igazat, hogy ne vétkezzék az igaz, és ő nem vétkezik többé, akkor élvén él, mert engedett az intésnek, és te is megmentetted a lelkedet.
      • Hatalmas felelősség ez ma is a vezetők életében, de mindenki életében. Legalábbis Jézus az intő szolgálatot mindenkire rábízta. (Máté 18)
      • Mindenki a maga vétke miatt hal meg. Hogy mit jelent, hogy a vérét a figyelmeztetésre felszólított személyen kéri számon, azt nehéz megérteni.
      • A mögöttes folyamatot Pál sem magyarázza, de mint elvet magára is értelmezi.
        • Apcsel 20:26-27 Ezért bizonyságot teszek előttetek a mai napon, hogy én mindenki vérétől tiszta vagyok. Mert nem vonakodtam attól, hogy hirdessem nektek az Isten teljes akaratát.
    • Mindezt nem azért írom, mert szükségesnek tartom a parancs gyakorlását. Személyesen én nem szeretem a parancsoló hozzáállást, inkább áll közelebb hozzám, ahogy Pál viszonyult Filemonhoz:
      • Filemon 1:8 Krisztusban tehát egészen nyíltan megparancsolhatnám neked azt, ami kötelességed volna, 9 a szeretet miatt azonban inkább csak kérlek, mert ilyen vagyok én, az öreg Pál, most még fogoly is Krisztusért.
  • Gyűjtsd össze a népet
    • A törvény hallgatására össze kell gyűjteni a népet. Akkor, amikor ünnep van egyébként is.
    • Hogyan lehet, hogyan kell összegyűjteni a népet? Hogy lehet vonzóvá tenni a lehetőséget? Milyen eszközzel lehet elérni, hogy mindenki együtt legyen?
    • Ma ez az egyik legnehezebb feladat. Összegyűjteni az összetartozókat.
    • *Mintha ma nem élne a közösség utáni vágy. Mintha valami terhelné az egyént a közösség megélésével szemben.
      • Ki lehet a felelős azért, ha igaz ez a feltételezés? Az egyén? A közösség? Mindkettőnek kell a felelősségét vizsgálni.
      • Bárcsak élne bennünk az a lelkület, ami azt a vágyat formálná ki, hogy miattam senki ne maradjon otthon. Bárcsak én ne botránkoztatnék senkit. Bárcsak ne járulnék hozzá senki életében, hogy elmenjen a kedve a közösségtől!
        • Van, aki annyira közömbös ebben a kérdésben, hogy akkor is jól érzi magát, ha egyedül van, mert mindenkit elűzött magától. Ez nekem érthetetlen.
      • Ha felébred bennünk ez az indulat, hogy én többet nem megyek oda, akkor mélyen magunkba tudnánk nézni, hogy ez vajon nem az ördög munkája, hogy kiszakítson a Krisztus testéből?
  • A közösség célja a hallgatás és tanulás. Ezen keresztül pedig az istenfélelem megerősítése.
    • A hitélet egyik legfontosabb részletét látjuk itt. Arra épül a törvény átadása, a kijelentés továbbítása, hogy van-e a népben tanulási vágy.
    • Az egyéni és közösségi élet növekedése ebben van, hogy van-e tanulási vágyunk. Mintha ebben is megtörne a kitartásunk.
      • Ennek egyik oka, hogy egyre nehezebb leckéket kellene megtanulni. Egyre komolyabb vizsgákon kellene átmenni. Be kell ismerni, hogy ehhez nem mindig van kedvünk. A hitélet elején a nagy tanulási vágy könnyen kielégíthető. Minden új, minden érdekes, minden szép. Ahogy nő az ismeret, több a tapasztalat, mélyebben ismerjük magát a közösséget, egyre több akadály alakul ki a tanulásban. Néhány példa erre:
        • Aki tud valamit, azt hiszi mindent tud. Pedig egyértelmű a tanítás erre nézve is:
          • 1 Korintus 8:2 Ha valaki azt gondolja, hogy ismer valamit, az még semmit sem ismert meg úgy, ahogyan ismerni kell.
        • Lesznek sztárolt tanítók, lesznek megvetett vagy éppen eltűrt tanítók. Ez inkább beszűkíti a tanulási lehetőséget, mert egyoldalú lesz az információ.
        • Hamar kiszalad komolyabb, mélyebb élethelyzetet érintő tanítások hallatán a szánkon: Könnyű azt mondani! Nekem te ezt ne mondd meg, még te sem bizonyítottál ilyen helyzetben!
        • Amikor már nem hallott dolgokból kell tanulni, hanem az élethelyzetekből. Próbákból, harcokból, amikor le kell küzdeni magunkat.
        • A mélyebb igazságok megismeréséhez, megértéséhez több idő kell. A tanulás egyik akadálya az, ha azt gondoljuk, hogy egész életünkben elég lesz a napi néhány perces bibliaolvasás. – bár minimumként erre buzdítottam délelőtt, ez nem azt jelenti, hogy ennyi mindig elég lesz.
  • Az ő fiaik is hallják és tanulják meg
    • A tudás, a hit, az istenfélelem átadása is része a küldetésnek. Ez ugyancsak nagy kihívás.
    • Amikor egy családon belül a 25 éves fiatal azt ismeri be, hogy nem értem a 17 éves testvéremet, akkor be kell látni, hogy milyen gyorsaságú a változás. Az idősek amúgy is lassulnak, nehezebben követnek le dolgokat, a fiatalok pedig gyorsabban változnak. Hatalmas kihívás ma átadni a tudást.
      • Biztos mindeninek volt olyan tanára, akire azt mondta, hogy belátom, hatalmas tudása van, de sajnos nem tudja átadni. Mit ér a hatalmas tudásunk, ha nem tudjuk átadni.
      • Nincs más út, az idősebbnek, a több ismerettel bírónak, a nagyobb tapasztalattal rendelkezőnek kell megkeresni a módját a kapcsolathoz, a megértés elősegítéséhez. Meg kell tanulni a nyelvét a következő generációnak és úgy kell átadni az információt.
        • Itt is alkalmazható Pál módszere. Mindenkinek mindenné lettem. A fiatalnak fiatallá kell lenni. Hatalmas kihívás!
        • Van egy nagy segítség és figyelmeztetés ebben a kérdésben:
          • Malakiás 3:22-24 (Malakiás 4:4-6) Gondoljatok szolgámnak, Mózesnek a tanítására, azokra a rendelkezésekre és a törvényekre, amelyeket általa parancsoltam egész Izráelnek a Hóreben! Én pedig elküldöm hozzátok Illés prófétát, mielőtt eljön az Úr nagy és félelmetes napja. Az atyák szívét a gyermekekhez téríti, a gyermekek szívét az atyákhoz, hogy pusztulással ne sújtsam a földet, amikor eljövök.
        • Ha nem keressük az utat a fiak szívéhez, ha nem hagyjuk, hogy működjön a Lélek ebben a kérdésben bennünk, kudarcot fogunk vallani.

Vélemény, hozzászólás?

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Google kép

Hozzászólhat a Google felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Kapcsolódás: %s