Jézus engedelmessége által megigazulunk

Róma 5:18-21

1) Bevezetés

Engedelmes élet. Egy rövid meghatározás, jellemzés, de mennyi mindent takar. Ha valaki komolyan belegondol, számos kérdés merül fel benne. 

Kinek kell engedelmeskednem? Meddig kell engedelmeskednem? Akinek engedelmeskedek, abban vakon bízzak? Miért nehéz engedelmeskedni? Származik valami jó abból, ha engedelmességre törekszem?

Több bibliai történeten keresztül szeretnék ilyen kérdéseket megvizsgálni a következő hetekben. Haladjunk együtt az engedelmesség tanulmányozásában, hogy az engedelmesség megélésében is együtt haladhassunk. 

2) Egy ember bűne és egy ember igazsága

Pál nagy igyekezettel próbálja elmagyarázni, milyen állapot is jellemző ma az emberiségre bűn és igazság, engedetlenség és engedelmesség tekintetében. Ehhez két ember életét vizsgálja és a tetteiknek hatását elemzi. Ez a két ember Ádám és Jézus. E két ember leírható úgy is, ahogy Pál egy másik levélben közli:

1Kor 15:47 Az első ember a föld porából lett, a második ember a mennyből való.

1Kor 15:45 Így is van megírva: Az első ember, Ádám, élőlénnyé lett, az utolsó Ádám megelevenítő Lélekké.

Mindkét ember világraszóló tettekkel bír. Ezeknek hatása ma is érvényesül a világon. 

*Mielőtt ezeket részleteznénk, egy fontos kérdést szeretnék feltenni. Elhiszed-e, hogy Ádám, az első ember Isten alkotása, akivel kezdődött az emberiség léte a Földön? Elhiszed-e, hogy volt a történelemben egy rendkívüli személy, Jézus, aki rendkívüli lehetőséget hozott a Földön élő embernek? Ezek elfogadása nélkül üres okoskodásnak tűnhet minden, amit mondok. 

Egynek bűnesete, engedetlensége

Ádám tettének lényege a bűneset. A szó eredeti jelentése:

G3900   τό παράπτωμα, -ατος (to paraptóma, -atosz) 

1) vétek, bűn, elesés, elbukás

2) törvényszegés, törvény áthágása

Etimológia: G3895

(Ógörög 2.)

G3900   παράπτωμα (paraptóma) 

1) hibás lépés, botlás, baklövés, melléfogás

2) törvényszegés, áthágás, vétek

Etimológia: a G3895-ből

(Ógörög)

Ádám áthágta a szabályokat, hibás lépést követett el, megbotlott. Ennek visszavonhatatlan következménye lett. Ez pedig a kárhozat, az elmarasztaló ítélet. Ha magát az ítéletet lényegét nézzük, ez a halál. 

Ezt hallva lehet, sokan felháborodnak. Hogy lehetséges, hogy egy ember figyelmetlensége, botlása, elkövetett tette ilyen hatással van rám? Nem igazság, hogy egy régen élt ember tettének áldozata vagyok én is. 

Erre a felháborodásra a korábbi versekben van egy elgondolkodtató kijelentés. 

Róm 5:12 Azért ahogyan egy ember által jött be a bűn a világba, és a bűn által a halál, úgy a halál minden emberre elhatott, mivelhogy mindenki vétkezett.

A kárhozat és a halál nem úgy hat a mai emberre, hogy Ádám elindított egy gyilkos vírust a világon, ami mindenkit észrevétlenül megfertőz és így áldozatává válik, hanem úgy lép érvénybe, hogy minden ember hasonlóan Ádámhoz, maga is vétkezik. Mindenki elköveti a maga törvényszegését, ballépését. 

*Ne kiáltsd hát a világba ártatlannak gondolva magadat, hogy ez igazságtalanság. Inkább lásd be, hogy benned is ott van az engedetlenség hajlama, a hibás lépések, melléfogások lehetősége!

Ennek az egy embernek az engedetlensége miatt mindenki bűnössé lett. 

Ez van tehát a mérleg egyik oldalán. Ádám vétke és annak következménye.

Egynek igazsága, engedelmessége 

A másik ember más jellemzőkkel bír. 

Igazságáról és engedelmességéről szól Pál. 

Jött tehát Jézus, aki nem örökölte az atyjától a hiábavaló életet, mint mi. Ettől függetlenül Őt is érték a kísértések, melyek melléfogásra, ballépésre, törvényszegésre akarták kényszeríteni, de ez nem valósult meg. 

Jézus egy teljes mértékben igaz ember maradt élete végéig. A kérdés az, hogy ebből hogy lett minden emberre elható megigazulás? Egy nagy igazságtalanság által. Talán meglepő állítás ez, de mindjárt megértjük. 

Jézust, aki nem botlott meg, nem lett soha engedetlen, kivégezték, mint egy bűnöst. Ez igazságtalan. 

*Ne azért kiálts igazságtalanságot, mert rád is elhatott a halál, mivel te is vétkeztél, hanem azért, mert a vétek nélkül élőt kivégezték, mint egy utolsó bűnöst. 

Megfogalmazhatunk ebből egy másik súlyos állítást. A kegyelem igazságtalan. A kegyelem azt jelenti, hogy nem kapod meg azt, amit érdemelsz. Ez igazságtalan, hisz mindenkinek az jár, amit érdemel. 

Jézus tulajdonképpen ezért jött. Elvállalta, hogy igazságtalanul meghaljon, hogy minket Isten igazságtalanul felmenthessen. 

Ez így kicsit furcsa, mert ez fél igazság. Ha csak ennyit látunk, megtagadjuk Isten igazságát és igazságosságát. Márpedig Ő igaz és igazságos. Hogy áll össze a kép? 

Az alábbi igevers sokat segít: 

Ján 1:14 Az Ige testté lett, és közöttünk la kozott, és láttuk az ő dicsőségét, mint az Atya egyszülöttjének dicsőségét, aki teljes volt kegyelemmel és igazsággal.

Jézus egy személyben volt teljes kegyelemmel és igazsággal. Ez azt jelenti, hogy elvállalta a bűnbak szerepét. Bár semmiben nem vétkezett, felvállalta, hogy az egész emberiség Isten elleni lázadását, botlását, törvényszegését magára vállalja, így elszenvedi a bűnért kijáró igazságos büntetést. Ez önmagára nézve igazságtalan, de a felvállalt bűnök miatt igazságos büntetés. Így érvényesült Isten igaz volta és igazságossága. 

Mivel benne le lett tudva a büntetés, el lett végezve a kiszabott ítélet, érvényesülhet a kegyelem. Ha egy bandában van egy valaki, aki elviszi a balhét, akkor a többiek megússzák. Ez Jézus esetében még inkább igaz.

Az emberek közé jött Ember elvitte a balhét, így a többiek megússzák, megúszhatják az ítéletet. 

A kegyelem tehát igazságos is. Igazságos ítélettel fordult a magát feláldozó Jézus felé, hogy „igazságtalan” felmentéssel élhessen a bűnös ember felé. 

Jézus engedelmessége sokakat igazzá tesz. 

Engedelmes volt minden apró részletben az Isten törvényének. És engedelmes volt a küldetésének is. Engedelmesen elfogadta a számára igazságtalan ítéletet. De nem csupán elszenvedője volt a halálnak, hanem aktív elvégzője az engesztelésnek, a szabadításnak, a megváltásnak. 

*Lásd be, hogy engedetlen vagy. Ismerd el, hogy Jézus érted volt a haláláig és a halálában engedelmes. 

*Nem érzed, hogy bűnös lennél? Hát tanulmányozd a törvényt. Ez ugyanis azért jött, hogy rávilágítson a bűnre. A törvény nem úgy növeli a bűnt, hogy táplálja a bűnt, hanem leleplezi. A titkos bűnök nyilvánvalóvá válnak. 

Vélemény, hozzászólás?

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Kapcsolódás: %s