Máté 9:9-13
1)Bevezetés
Pedagógusnap apropóján lesz a témánk a héten a tanítás, tanulás.
Pünkösd után egy héttel pedig gyakorlatilag gondolhatjuk át, hogy Isten Lelke tanít bennünket.
2)Jézus tanítani akar
Vitathatatlan tény, hogy Jézus szeretne tanítani minket.
Micsoda nagyszerű helyzet ez. A világ Megváltója, a legnagyobb, legjobb mester fogad magántanítványává, de közösségben is oktat mindannyiunkat.
*Mennyire tartod megtiszteltetésnek ezt a tanár-diák viszonyt?
*Mennyire alapozza meg ezt a kapcsolatot a Megváltó-megváltott kapcsolat? A legjobb tanulási folyamat a megváltott állapottal indítható el.
Jézus ma is tanítani akar!
*Megengeded, igényled ezt a tanulást?
*Ha már befogadtad Jézust, miért tetted? Hogy ő formáljon a maga képére, vagy, hogy te formáld Őt a saját képedre? Ugye az első igaz! Akkor ennek legjobb megvalósulása, ha úgy viszonyulok hozzá, mint engedelmes diák, aki mindent el akar sajátítani Mesterétől.
Hogyan tanít Jézus? Az Úr tanítása sokrétű és összetett. Egy dolgot mégis kiemelhetünk ebből. Mégpedig azt, hogy a tanításának egyik lényeges módszere, hogy rámutat a rossz dolgokra, amiktől meg akar szabadítani, illetve meg akarja tanítani, hogyan válhatunk meg azoktól. A másik módszer, hogy új, jó dolgokat, ismereteket, életgyakorlatokat akar megtanítani, hogy azok szerint éljünk.
Ez nem is olyan könnyű folyamat. Általában az emberek ha szembesülnek hibáikkal, megsértődnek és azzal vágnak vissza, hogy a másik embernek mennyi és milyen hibái vannak. Mindenki ítélje meg magára nézve, hogy megáll-e ez az állítás!
*Ez is nagy kérdés. Hajlandó vagyok-e a megmutatott rossz dolgok elhagyására és akarok-e új elveket, gyakorlatokat elsajátítani?
3)Máté elhívása, mint tanulási szituáció
A mai lecke, amiben tanítani akar minket is Jézus, ahogy a korabeli farizeusokkal tette, egy elhívási történetből bontakozik ki.
Jézus elhívja Mátét, aki – Lukács írása szerint – nagy lakomát készít ennek örömére. Az a lakoma, illetve az, hogy ezen Jézus minden tartózkodás nélkül részt vesz ezen bűnösökkel és vámszedőkkel együtt, kérdéseket szül az írástudókban és farizeusokban, amit nem is Jézusnak tesznek fel, hanem a tanítványainak.
Kitől kérdezel, ha valaki számodra furcsán viselkedik?
A két vallási csoport képviselői vajon miért nem közvetlenül Jézusnak teszik fel a kérdésüket? Pontosan nem ad erről számot a Biblia, csak következtetni tudunk.
Egyrészt azért, hogy a tanítványokat is elbizonytalanítsák. Burkolt propagandát végeznek. Kérdésükkel emlékeztetik a szabályokra, elvárásokra őket. Jézus viselkedésére vonatkozó kérdésükkel szembesítik őket azzal, hogy a mesterük nem jár el helyesen. Az elbizonytalanítás akár a Mester hitelességére, követhetőségére is irányulhat. Milyen szörnyű az ilyen háttérfolyamat. Amikor emberek győzködnek másokat egy jelen nem lévő hibáiról, hiteltelenségéről.
A tanítványok válaszáról nem számol be az írás. Lehet, nem is tudtak választ adni, vagy esetleg úgy, ahogy a meggyógyított vak érvelt, amikor a gyógyítóját bűnösnek akarták beállítani.
Ján 9:25 Az pedig így felelt: Azt nem tudom, hogy bűnös-e, én csak egyet tudok, hogy noha vak voltam, most látok.
Lehet, hogy ébredt bennük kérdés, ami bizonytalanságot indíthatott el, de a személyes találkozás hatása mélyen élt bennük, így tántoríthatatlanok voltak.
Másrészt azért is a tanítványokat kérdezik, mert nem mertek szembenézni Jézussal és neki feltenni a kérdést, kimondani a neheztelésüket. Aki nem meri az illetőnek feltenni a kérdéseit, az nem is választ akar kapni a kérdésre, hanem a kérdése fontosságát és a saját tudálékosságát akarja láttatni mások előtt.
*Kitől kérdezel, ha kérdésed van? Kihez mész oda a bizonytalanságodban? Tudsz, mersz, akarsz attól kérdezni, akiről éppen szó van, vagy csak közvetett okoskodásra vagy képes?
Jézus válasza leleplező
Jézushoz is eljut a kérdés. Előbb utóbb eljut az érintetthez a kérdés. Van, akinek ez a célja, van aki ezen meglepődik.
Az Úr a válaszával rámutat a lényegre. Ezzel pedig annyi mindent tud elindítani Jézus Krisztus.
-
Ne a szabályokat nézzék, hanem az elveszetteket
-
Ne az elvárásokat hangoztassák, hanem a szükségeket lássák meg
-
Az embereket ne a törvény megtartása alapján kategorizálják, hanem lelki állapotuk alapján. Eszerint beteg és egészséges, illetve bűnös és igaz van.
-
A besorolást alkalmazzák magukra is. Lehetőleg őszintén.
-
Igyekezzenek Jézus hozzáállását, logikáját követni, megtanulni.
A válaszával valamilyen szinten leleplező is Jézus. Leleplezi az írástudók és farizeusok önző, követelőző hozzáállását és rámutat arra, mennyire nem készek mások segítésén gondolkodni, dolgozni.
„Tanfolyamra” küldi őket
Ezek után konkrétan rá is mutat arra, hogy tanulni kell a megfelelő lelkületet, hozzáállást.
A tanulás lényege maga Jézus és az Ő szándéka. Tanuljátok meg, mi ez: Irgalmasságot akarok és nem áldozatot.
Mi áll emögött a hozzáállás mögött?
Jézus nem elvenni akar az emberektől, hanem adni nekik. Az irgalmasság adni akar, az áldozatkövetelés elvenni kíván. Jézus azért jött, hogy adjon, nem pedig azért, hogy követeljen.
Jézus azokat keresi, akik elveszettek, rászorulók, akiket meg kell menteni, nem azokat, akik igazak. Persze nem tudom, mit lehet ezzel a mondattal kezdeni annak az igeversnek a fényében, ami azt állítja, hogy nincs egy igaz sem az emberek között.
Róm 3:10-12 Amint meg van írva, hogy nincsen csak egy igaz is; Nincs, aki megértse, nincs, aki keresse az Istent. Mindnyájan elhajlottak, egyetemben haszontalanokká lettek; nincs, aki jót cselekedjék, nincsen csak egy is.
Rávilágíthat Jézus, hogy nincs is igaz, de aki magát annak tartja, annak nincs szüksége orvosra, mert még az orvos sem tud vele mit kezdeni.
-
Akinek nincs elveszettség tudata, nem lehet megmenteni.
-
Akinek nincs bűntudata, az nem tud kegyelemért folyamodni
-
Akinek nincs szüksége segítségre, annak nem lehet segíteni.
-
Aki azt gondolja magáról, hogy mindene megvan, és mindent elér saját képességeire építve, annak nem lehet adni semmit. Az örök élet pedig kegyelmi ajándék Jézus Krisztusban.
Tőlünk is ezt várja
Miért kell megtanulni, hogy Jézus irgalmasságot akar és nem áldozatot? Mert tőlünk is ezt várja. Azt szeretné, hogy a mi hozzáállásunk is ez legyen. Az emberekben elveszett lelkeket lássunk, akinek szükségük van segítségre, ne pedig olyan áldozatokat, akiktől áldozatokat lehet várni.
Az irgalmasság az emberen kíván segíteni. Aki áldozatvállalást követel, az zsákmányt akar ejteni.
Mi jut eszünkbe egy bűnös ember láttán? Az, hogy meg kell menteni, irgalommal kell utána menni és kisegíteni a mocsárból, vagy az, hogy milyen messze van még attól, hogy teljesíteni tudja a vallásos magatartás elvárásait? Ha az első él bennünk, irgalmasságot akarunk, ha a második erősebb, akkor áldozatot követelő zsákmányejtők vagyunk.
Hogyan kell megtanulni az irgalmas életet?
Úgy, hogy folyamatosan emlékeztetjük magunkat arra, hogy mi is irgalmasságot kaptunk. Nekünk is bűnök bocsáttattak meg, mi is elveszettek voltunk, de Jézusban megmenekültünk.
4)Összegzés
-
Jézus a legjobb tanító. Őt érdemes és szükséges követni. Ne csak névlegesen legyünk tanítványai, hanem ténylegesen. Ha rossz dolgokra mutat, azt hagyjuk el és ne sértődve húzódjunk vissza, megmaradva a rosszban!
-
Tanuld meg, hogy ne közvetetten tedd fel a kérdéseidet, hanem annak, akire vonatkozik!
-
Az embereket ne törvény szerint, hanem lelki állapot szerint lássuk!
-
Tanuljuk meg Jézustól, hogy nem követelni kell az emberektől, hanem adni kell nekik!