Apcsel 2:1-13
1)Bevezetés
Ha valami eltér a megszokottól, zavart kelthet. Ha valami kizökkent a már-már csukott szemmel végrehajtható rutin gyakorlatokból, összezavarodunk, értetlenkedünk.
Ha például egy ének szövege másképp van a könyvben vagy a kivetítőn, máris zavar keletkezik, mert azt hittük, hogy mi ezt tudjuk. Érzelmileg is hatás alá kerülünk, ugyanis lehet, bosszant, hogy miért kellett megváltoztatni azt, amit már jól tudtunk.
Vajon mi az oka, ha ilyen összezavarodás keletkezik az életünkben?
2)A régiből új a Lélek hatására
Régi Pünkösd – új Pünkösd. Aratási ünnep – Szentlélek kitöltetése.
*Ma is kell a Lélek ünnepeket megújító hatása?
*Mit képes megújítani a Lélek az életünkben, közösségünkben, ünnepeinkben?
*Az ünnepeink lehetőségek arra, hogy a Lélek megérintsen, megváltoztasson mindent.
*Egy ünnepet el lehet kezdeni régi formában, régi meggyőződéssel, és közben át lehet élni Isten megújító munkáját, amivel új értelmet ad az ünnepnek.
*Isten Lelke által történhet ma is megújulás.
*A Lélek nem kereteket, rendszereket, szervezeti formákat akar csak megújítani, hanem egyéneket, személyeket. Ezen keresztül akar minden mást újjá formálni. Megújult emberek nélkül, nem újulnak meg a formák sem.
*Vágysz a megújulásra?
3)A Lélek tud zűrzavart kelteni
Nyilvános hatások és szűk körű folyamatok játszódtak le Jeruzsálemben.
A szél mindenkinek hallható a lángnyelvek csak a tanítványok között jelentek meg és rájuk telepedtek le. A szél figyelemfelkeltés, a láng a Lélek megérintő munkája.
Furcsa hatás
Azért zavarodnak meg az emberek, mert a maguk nyelvén hallják szólni a tanítványokat. Évszázadok alatt megszokták, hogy Jeruzsálemben más nyelvet hallanak, mint amit a szétszóratásban nyert új lakhelyükön megtanultak.
Az kelt zavarodottságot, hogy érthető számukra az Istenről mondott információ.
Eddig hogy jártak az ünnepre? Mit kaptak ott? A kialakult rutin elvégzése kielégítette őket?
*Az ember még azt is képes megszokni, hogy nem érti Isten dolgait? Vagy azt hiszi, hogy amit csinál, ahogy ünnepel, ahogy áldozatot mutat be, az valójában Isten dolgaiban való helytállás.
*Isten tud és akar mindenkihez a „maga nyelvén” szólni. Azaz úgy megérinteni, úgy hatni rá, hogy tudja, milyen lelki állapotban van, milyen körülmények között él, stb.
A Lélek zavart kelt?
Milyen lehetett átélni a Lélek kiáradását, annak hatásait?
Olyan volt, amire senki nem számított, mert zűrzavart keltett, az emberek megzavarodtak amiatt, ami történt.
(megzavarodék, G4797)
G4797 συγχέω és συγχύνω (szügkheó szügkhünó)
1) összezavar, felkavar, zűrzavart kelt, megzavar, felforgat
2) passzív alak: összekavarodik, megzavarodik, felbolydul, felzendül
Etimológia: G4862 + kheó folyik
(Ógörög 2.)
*Vajon mindig csak a megszokott nyugalom, a kiszámítható események, a kialakult rutin végrehajtása bizonyítja a Lélek jelenlétét?
*Nem lehet, hogy épp abban érhető tetten a Lélek munkája, hogy valami felkavaró, zavart keltő, felbolydulást okozó folyamat részeseivé válunk? Akár egyénileg, akár közösségi szinten?
Mi kelt zavart?
Az, hogy értik, mit beszélnek a tanítványok.
*Figyelemfelkeltés van ebben. Ha valaki érti, mit mond neki Isten az felkavaró élmény lehet. Ha valaki azt érzi, hogy most vele, neki beszél Isten, az kizökkenti a megszokott lelki életviteléből.
*Érdekes, ha istentiszteleten azt érzi valaki, hogy mással beszél Isten, azaz most épp bizonyos testvéreknek szól az üzenet, az nem okoz felkavaró élményt. Ez azért van, mert Isten a Lélek által mindig személyesen akar szólni.
Ezt minden bibliai történetben, minden bibliai személynél megfigyelhetjük.
Mózes a csipkebokornál, Ézsaiás az elhívásánál, Gedeon az angyali látogatásnál.
*Ne féljünk attól, ha felkavar, felforgat bennünk valamit Isten Lelke! Ne rémisszen meg, ha épp zűrzavart érzünk, amikor megérint Isten Lelke! Ez azt bizonyítja, hogy Isten foglalkozik velünk és megérint minket.
Meg kell jegyezni, hogy a Sátán is tud zűrzavart kelteni, ő is tud összezavarni. Maga a zavar még nem a Lélek jelenlétének bizonyítéka. Figyelni kell, mi indította el a zavart és milyen irányba terel minket?
Álmélkodás, mert az emberi oldalát nézik az eseménynek
A zűrzavar álmélkodássá szelídül, mert az emberi tényezőkre figyelnek, mert csupán érteni akarják mi történik, nem pedig átélni, ami éppen zajlik.
*De sokszor van, hogy nem tudjuk átélni, amiben vagyunk. Nem engedjük át magunkat a Lélek munkájának. Mindig csak egy értelmi megfigyelő szerepben vagyunk és így valójában kívül maradunk az eseményeken. Szemlélők vagyunk, nem átélők.
*Nem engedjük meg magunknak, hogy érzelmileg is megragadjanak az események. Nem merünk katarzist átélni.
Az emberi tényezők vizsgálódása okozza, hogy az eseményeket némelyek úgy értékelik, hogy részegek a tanítványok. Gúnyolódnak. Ez azt mutatja, hogy a kialakult magyarázatokból merítve próbálnak értékelni. Ebben benne van az is, hogy ők eddig milyen tapasztalatokat szereztek. Nem fogadják el, hogy másképp is történhet, mint ahogy korábban tapasztalták, más magyarázat is lehet, mint amiket eddig megszoktak.
Mindenki álmélkodik és zavarban van.
Egy csoport csupán kérdez: Mi akar ez lenni?
Mások már úgy beszélnek, mint akik biztosan tudják, mi a magyarázat az eseményekre: Édes bortól részegedtek meg.
*Milyen erős kényszer az emberekben, hogy mindent meg akarnak magyarázni. Pedig nem feltétlenül az a cél, hogy mindent megfejtsünk és megmagyarázzunk, amikor a Lélek kiárad.
A katarzisról
Katarzis: a görög katharszisz, ’megtisztulás’ (orvosi-gyógyászati és lélektani értelemben) szóból származik a kifejezés.
Katarzisnak nevezzük az olyan élményeket, amelyek az embert életének teljes vagy részleges megváltoztatására vagy erőteljes megerősítésére sarkallják, nemcsak értelmileg, hanem mindig érzelmileg is.
*Tudom, hogy az érzelmek önmagunkban nem képeznek biztos alapot a lelki életben, de nélkülözni sem szabad. Ne gondoljuk azt, hogy akkor éljük meg a hitet helyesen, ha rezzenéstelen arccal, érelemek nélküli állapotban tudunk részt venni istentiszteleteken.
4)Értsd az Isten dolgait!
Az eddigiekkel nem kívánok senkit lebeszélni arról, hogy törekedjen arra, hogy megértse, mik az Isten dolgai, hogy felfogja, mit akar Isten. Ezt a Biblia számos helyen kéri tőlünk.
Arra akarok rávilágítani, hogy ahhoz, hogy értsük, mit akar Isten, engedni kell neki, hogy átéljünk eseményeket, folyamatokat, amiket Ő a Lelke által indít, végez el. Az Isten megértése nem csupán értelmi törekvés eredménye, hanem megtapasztalások sorozatában szerzett hatások eredménye.
Akkor fogjuk igazán érteni Isten dolgait, ha hagyjuk, hogy teljesen bevonjon minket az eseményekbe, a Lélek munkájába. Ha csak szemlélőként figyeljük, mi történik, akkor csak elemzők leszünk, abból pedig kritikusokká válhatunk.
A kívülálló olyan személy, aki mindig tudni véli mi, miért történik, aki benne van, sokszor nem tudja megmagyarázni az eseményeket, amit átél.
- Egy foci meccsen van 22 játékos, aki átéli az eseményeket és több ezer, aki csak szemléli, mégis ezek az utóbbiak elemeznek, értékelnek leghamarabb.
- Egy betegségnek egy átélője van, a többiek szemlélők. Mégis milyen érdekes, hogy a szemlélők mindig jobban tudják, mi miért történik a beteggel.
- Egy istentiszteleten is könnyen megvalósulhat, hogy valaki átélő, vagy szemlélő. A szemlélő azt nézi, hogy milyen a virág, ki milyen ruhában van, ki hogy és hova pillant. Az átélő érdekes módon ezeket nem veszi észre. Ő arról tud számot adni, hogy milyen mélyen megérintette, ami történt. Ő is a történés része lett. A szemlélő arról beszél, mi történt körülötte, az átélő azt mondja el, mi történt benne.