Ha jó a fa, jó a gyümölcse is

Máté 12:33-37

  • Jó fa jó gyümölcsöt terem, a rossz fa rossz gyümölcsöt
    • Jézus nemcsak tényt közöl, hanem választási lehetőséget is ad ezzel az embereknek.
    • Döntsétek el, hogy vagy jó fák lesztek, vagy rossz fák! Ha jó gyümölcsöt akartok teremni, jó fának kell lenni, ha rossz gyümölcsöt akartok teremni, rossz fák is lehettek.
    • A cél, azaz a gyümölcs felől kell megközelíteni a döntés kérdését. A cél eléréséhez azonban alapvető, belső, természet szerinti változásra van szükség.
    • Jó gyümölcs nem fog teremni, ha nem jó, nem nemes a fa.
      • Lukács megközelítése sokat mondó:
      • Luk 6:43 Nem jó fa az, amely romlott gyümölcsöt terem, és nem rossz fa az, amely jó gyümölcsöt terem.
    • *Milyen gyümölcsöt akarsz teremni? Ha jó gyümölcsökre vágysz, akkor jó fává kell lenni.
    • *Ahogy múlt vasárnap szólt az ige figyelmeztetésül. Nem elég, ha az istenfélelem egy betanított emberi parancsolat. Aki alapvető megújulás nélkül akar jó gyümölcsöt teremni, az betanított emberi parancsolat teljesítéseként próbál produkálni látszat gyümölcsöket.
    • *Mi mutathatja meg, hogy jó faként teremsz jó gyümölcsöt? Mindig a próba mutatja meg az igazi, alapvető állapotunkat.
      • Egy kemény ige ehhez:
      • Jer 9:1-8 Bárcsak fejem víznek, szemem pedig könnyhullatásnak forrásává válna, hogy éjjel-nappal sirathassam népem leányának megöltjeit! Bárcsak akadna számomra a pusztában utasnak való szállás! Elhagynám népemet, eltávoznék tőlük, mert mindnyájan paráznák, hitszegők gyülekezete! Felajzották nyelvüket, mint az íjat, hazugsággal, nem pedig igazsággal uralkodnak e földön. Mert gonoszságból gonoszságba térnek, engem pedig nem ismernek – ezt mondja az ÚR. Mindenki őrizkedjék felebarátjától, egyetlen testvéreteknek se higgyetek, mert minden testvér meg akar csalni, és minden felebarát rágalmazva jár. Egyik a másikat csapja be, és nem mondanak igazat. Nyelvüket hazug beszédre tanítják, a gonosztevésben fáradnak el. Álnokság közepette van a lakásod; az álnokság miatt tudni sem akarnak felőlem – ezt mondja az ÚR. Ezért azt mondja a Seregek URa: Íme, megolvasztom és megpróbálom őket, mert mi mást tehetnék népem leányával? Gyilkos nyíl a nyelvük, szájukkal álnokságot beszélnek. Békességesen szólnak felebarátjukhoz, de szívükben ármánykodnak.
  • A döntés felajánlása a szeretet kockázata, de a szeretet nagy lehetősége is az ember számára.
    • Legyetek jó fák vagy rossz fák és az állapototok szerint teremjetek gyümölcsöt!
    • Ne legyen bennetek kettősség! Ne csapjátok be magatokat, hogy rossz a fa, de jó gyümölcsöt akar produkálni! Engem úgysem tudtok becsapni, magatokat se csapjátok be. Jusson eszetekbe, hogy én nem csupán a látszat szerint ítélek, hanem a szívetek minősége szerint.
    • Isten szemében értékesebb, vagy legalábbis elfogadhatóbb a nyilvánvalóan rossz, mint a képmutatóan jónak látszó.
      • Jel 3:15-16 tudom a te dolgaidat, hogy sem hideg nem vagy, sem forró. Bárcsak hideg volnál vagy forró! Így, mivel langyos vagy, sem hideg, sem forró, kiköplek a számból.
      • Ján 9:39-41 Jézus pedig azt mondta: Ítélet végett jöttem a világra, hogy akik nem látnak, lássanak, és akik látnak, vakok legyenek. A vele levő farizeusok közül néhányan hallották ezt, és megkérdezték tőle: Talán mi is vakok vagyunk? Jézus azt válaszolta: Ha vakok volnátok, nem lenne bűnötök, de mivel azt mondjátok, hogy látunk, a bűnötök megmarad.
    • Válasszatok! Vállaljátok fel egyenesen, milyenek akartok lenni! Ezzel többre megyünk, mintha azzal áltatjátok magatokat, hogy látszatra jól gyümölcsöztök, de romlottak vagytok.
    • Mit bizonyít az, hogy Jézus ilyen furcsa döntést ajánl fel? A szeretetét. Nem csupán a megengedő szeretetet mutatja meg ebben, hanem a kegyelmező szeretetet is.
      • Isten annyira szereti az embert, hogy megengedi neki a szabad döntést. Hiába tudja, hogy jobb az embernek az örök élet, megengedi, hogy az örök kárhozatot válassza. Jobb az embernek az Isteni vezetés, de megengedi, hogy a saját feje után menjen, mert szereti.
      • Azért engedi meg ezeket, mert meg akarja éreztetni a kegyelemmel teljes szeretetét.
        • Ahogy az Atya elengedi az örökséget kikérő fiát, úgy enged Isten el bárkit, hogy utána kegyelemmel befogadhassa.
        • *Tudod, miért fontos ez? Mert akkor fogod igazán értékelni Isten szeretetét, ha abban az elfogadó kegyelmet tapasztalod meg.
        • Van egy kemény rész a Bibliában:
          • Róm 11:32 Mert Isten mindenkit engedetlenség alá rekesztett, hogy mindenkin könyörüljön.
        • Miért ezt a módszert választja? Mert tudja, hogy akkor lesz igazán élő a vele való kapcsolata az embernek, ha felismeri, hogy egy érdemtelen, bűnös emberként kegyelemből kapja meg a megtiszteltetést, hogy Isten gyermeke legyen.
  • A fa minősége és a gyümölcs minőségének egy értelmezése
    • Jézus a beszédet nevezi meg egyik vizsgálandó területnek, amiben a fa és a gyümölcs minősége mérhető.
    • Ezt a megelőző szituáció váltja ki. A farizeusok azt jelentették ki egy megszállott meggyógyítása után, hogy az ördögök fejedelme által űzi ki Jézus az ördögöt az emberből.
    • Tehát volt egy kemény állításuk, ami a szívük állapotát jelezte.
    • Egy általánosan is használható tény: A beszéd a szív állapotát mutatja meg. Amivel tele van a szív, azt szólja a száj.
    • Ismerős a helyzet, amikor valakit elragadnak az indulatok és olyan dolgokat mond, ami után mentegetőzik és hárítja a felelősséget azzal, hogy „Nem tehetek róla, kihozta belőlem.” Mi történik, amikor valaki ezt alkalmazza? Beismerés. Nem felmentés, hanem önítélet. Ugyanis csak azt hozhatja ki belőlünk az élethelyzet, ami bennünk van. Az érzelmileg felkorbácsolt állapotban azt fogja mondani a száj, ami a szívben van.
    • *Tudják a testvérek, mikor látszik leginkább, mi van a szívünkben? Amikor kihoznak a sodrunkból. Már eleve egy hatalmas bizonyíték ellenünk, hogy ki lehet ezt váltani bennünk. Jézust a rengeteg provokációval, kritikával ki lehetett hozni a sodrából? Nem. Amit mi ilyen állapotban mondunk, az egy világos diagnosztika, mi van a szívemben. Amit nyugodt körülmények között szépen tudunk leplezni, azt feszült állapotban nem sikerül eltakarni.
    • *Akarod, hogy az érzelmeid és ezáltal a beszéded mindig kiegyensúlyozott legyen? Nem mímelni kell az ízes beszédet, nem megtanulva kell alkalmazni a kegyes mondatokat, hanem hagyni kell, hogy a szívet egyre tisztábbá tegye az Úr Jézus!
  • Szavaid alapján mentenek fel, vagy ítélnek el
    • Nem maguk a szavak kapnak ítéletet, hanem a szív, amiből kijöttek. A szavak csak bizonyítékok. Ugyanígy minden cselekedet, ami alapján érvényesül az ítélet felettünk, bizonyítékként állnak velünk szemben.
    • Ha Isten csak annyit mondana, hogy a szíved állapota miatt küldelek a kárhozatra, felháborodottan tiltakoznál ellene. Ő ezért ezt alá akarja támasztani bizonyítékokkal. Ezért közli olyan sok helyen az Ige, hogy cselekedeteink alapján fog ítélni Isten.
    • Nem maguk a tettek nyernek minősítési alapot ránk nézve, hanem a szív állapota, amiből születnek a tettek, szavak.
    • „Isten látja a szívemet!” – ezt is mondogatjuk önigazolásként. Vajon mindig megnyugtató helyzetet teremt ez nekünk? Nem csupán felmentést keresünk a nem megfelelő tetteinkre?
  • *Az Úr ma döntési lehetőséget ad nekünk.
    • Döntsük el, hogy jó gyümölcsöket akarunk teremni, vagy rosszat. Azaz beszédben, tettekben, szolgálatokban hasznos, jó, Istent dicsőítő megnyilvánulásokat szeretnénk produkálni, vagy nem ilyet!
    • Ha jó gyümölcsre vágyunk, akkor nem emberi erőfeszítés kell csupán, hogy ezeket megtanuljuk és majd produkáljuk, hanem alá kell rendelni magunkat a megújító kegyelemnek.
Hírdetés

Vélemény, hozzászólás?

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Kapcsolódás: %s