Adjunk számot az elmúlt esztendőről!

Mt 25:14-30,

Az év utolsó estéjén egy fontos példázat segítségével gondolkodhatunk az évünkről. Először a példázat részleteiről szeretnék beszélni, majd a cím szerinti felszólításnak eleget tenni.

  • Általános felfogás, hogy a talentumok képességek, melyek velünk született tulajdonságok. A karizmák pedig a Szentlélek által adott speciális képességek. Ezt sokáig én is így értettem. Ha figyelmesen nézzük az igét, akkor mást kell meglátni. (A talentum kifejezés mindössze nyolcszor fordul elő az újszövetségben.)
    • A szolgák képességeik szerint kapják a talentumot. Tehát nem a képességet kapják, hanem ahhoz mérten valamit.
    • Továbbá, ha mégis fenntartjuk, hogy a talentum képesség, akkor a szolgák nem tettek mást, mint a képességeiket gyarapították? Ez lett volna a küldetésük? Ez lesz majd a végső elszámolás témája, hogy ki hogyan fejlesztette a képességeit?
    • Ezek után én azt gondolom, hogy a talentumok inkább lehetőségek, amit a képességek szerint kapnak az emberek. Isten azt méri meg, hogy ki hogyan használta ki a lehetőségeit. Persze ebben az értelemben is lehetnek még kétségek, mert ha szó szerint értelmezzük, akkor a lehetőségből lehetőséget hozott létre nyereségként, ami nehezen elképzelhető. Inkább úgy foghatjuk fel, hogy a lehetőségekből eredményeket, gyümölcsöket termett.
    • Lehetőségek az emberi kapcsolatokban. Az egyik legjelentősebb terület. Ezt majd később a nyereség vizsgálatánál fejtem ki.
  • Kereskedett vele:
    • Nem egyszerűen forgatta, befektette, hanem dolgozott vele. Ez az eredeti kifejezés egyik jelentése is. A Csia-féle fordítás ezt hozza:
      • Máté 25:16 Elutazása után az, aki öt talentumot kapott, tüstént elővette, dolgozni kezdett a talentumokkal, és szerzett hozzájuk még ötöt.
      • A munkájához használta fel.
    • A harmadik szolga tehette volna, hogy befekteti és a kamatot várja. Még ez is jobb lett volna, mint az elásás. A képességet nem lehet másnak átadni, a lehetőséget viszont igen. Ha én nem kívánok élni a lehetőséggel, vagy nem tudok, akkor átadom olyannak, aki tud vele élni. Tehát nem a kereskedés az egyetlen megoldás. A lényeg, hogy úgy használja fel, használja ki az ember a lehetőséget, hogy az eredményeket hozzon, akár másnak is átadva azt.
  • Hosszú idő múlva jött a gazda
    • A kereskedés, a munka gyümölcsének értékelése nem rövid távú esemény. Ez biztatás és figyelmeztetés is egyben. Biztat a tekintetben, hogy nem rövid távú eredményeket kell elsősorban keresni az életünkben. Figyelmeztetés is, mert a kitartás fontosságát is kiemeli. Főleg úgy, hogyha nincsenek rövid távú eredmények, nehéz kitartóan végezni a munkát.
      • Milyen eredményei vannak az elmúlt négy hónapnak, amit az iskolában tölthettem?
      • Milyen eredményei vannak az elmúlt három és fél évnek, amióta itt szolgálok?
    • Attól, hogy sokáig nem jön a gazda és nem végez értékelést az életünkben, az nem azt jelenti, hogy nem is lesz értékelés. Ebben az értelemben is figyelmeztető a hosszú idő utáni visszatérés.
      • Csak gondoljunk bele, milyen Istentől jött értékelés zajlott már le az életünkben? Ha nincs ilyen, hogyan kell mégis felelősséggel végezni a munkát? Úgy, hogy mi magunk végzünk ellenőrzést, mi magunk értékeljük a munkánkat.
  • Az istenkép kérdése
    • Van a példázatnak még egy hatalmas üzenete. Ez pedig az, hogy a szolgák hogyan tekintettek az urukra, milyennek látták őt. Az első két szolga egy adakozó, javait megosztó, a szolgákban megbízó, a képességeket ismerő és elismerő urat lát. Ez meghatározza a munkájukat is. A feléjük adakozó, áldó, gazdagító úr felé ők is hálát felmutatni igyekvő munkásként állnak helyt.
    • Ezzel szemben a harmadik szolgának milyen kép van a fejében a gazdájáról? Ő egy kérlelhetetlen, harácsoló, kegyetlen, mindenhol csak követelő gazdát lát maga előtt. Emiatt fel sem merül benne, hogy hálát tanúsítson, hogy az áldásokért viszonzásra törekedjen. Ez csupán félelmet ébreszt a szívében. A félelem pedig mást nem, csak védekezést vált ki belőle. Az van a gondolataiban, hogy meg kell védenem magamat. Nem akarok károsult szerepbe kerülni. Mindez azért, mert nem egy áldó, hanem egy károsító, kegyetlen isten képe él a szívében.
      • Milyen képed van Istenről? Ez meghatározza a lehetőségekhez való hozzáállásodat. Ugyanakkor kihat az emberekkel szemben mutatott magatartásodra is. Ha egy bizalmas, felhatalmazó, ajándékozó Atyaként ismered Istent, te is könnyebben leszel ilyen. Ha egy számonkérő, teljesítményorientált, elvárásokat sorakoztató hatalomként ismered el Istent, akkor te is könnyen ilyen lehetsz.
  • A nyereségről
    • Még egy gondolat a példázat egy eleméről. Elgondolkodtató, hogy mi a nyereség?
    • A kifejezésen gondolkodva és a bibliai előfordulásukat vizsgálva egy komoly üzenettel bíró felismerésre jutottam. A nyereség nem valami személyes előny vagy haszon. Olyan eredmény inkább, ami közvetlenül másnak nyereség, és csak közvetetten személyes nyereségünk. Két ige hadd magyarázza ezeket!
      • Máté 18:15 Ha pedig a te atyádfia vétkezik ellened, menj el, és fedd meg őt négyszemközt. Ha hallgat rád, megnyerted a te atyádfiát.
      • 1Kor 9:19-22 Mert én, noha mindenkivel szemben szabad vagyok, mégis mindenki szolgájává lettem, hogy minél többeket megnyerjek. A zsidóknak zsidóvá lettem, hogy zsidókat nyerjek meg, a törvény alatt valóknak törvény alatt valóvá – bár én magam nem vagyok a törvény alatt –, hogy a törvény alatt valókat megnyerjem, a törvény nélkül valóknak törvény nélkülivé – noha nem vagyok Isten törvénye nélkül, hanem Krisztus törvénye szerint élek –, hogy a törvény nélkülieket megnyerjem. Az erőtleneknek erőtlenné lettem, hogy az erőtleneket megnyerjem. Mindenkinek mindenné lettem, hogy mindenképpen megmentsek némelyeket.
      • Az igazi nyereség, amire szert tehetünk az Istentől kapott áldások felhasználása által, ha hitetleneket nyerünk meg Istennek és ha bűnbe keveredőket nyerünk meg a rendezésre. Ez a legjobb eredmény, hisz erre szól a küldetésünk is.
    • De utalva a korábban tett megállapításra, miszerint a talentum lehetőség a kapcsolatokban, így a nyereség lehet a kapcsolatokból születő új kapcsolat is.
    • Ismerjük el, hogy fennáll a veszély a beszűkülő kapcsolatrendszerre. Emiatt a misszió is kárt szenvedhet.
  • Ki a számonkérő?
    • Egyértelmű a válasz: Az Úr. A talentumokat kiosztó Úr.
    • Nem a szolgák számoltatják el egymást. Erre Pál is figyelmeztet.
      • Róm 14:1-4 A hitben erőtlent fogadjátok be anélkül, hogy vélekedéseit ítélgetnétek. Van, aki azt hiszi, hogy mindent megehet, a hitben erőtlen pedig zöldségfélét eszik. Aki eszik, ne vesse meg azt, aki nem eszik, és aki nem eszik, ne ítélje el azt, aki eszik, mert Isten befogadta őt. Ki vagy te, hogy más szolgája felett ítélkezel? Tulajdon urának áll vagy esik, de meg fog állni, mert az Úr képes őt megtartani.
      • De Jakab is ír erről:
      • Jak 4:11-12 Ne gyalázzátok egymást, testvéreim. Aki gyalázza vagy elítéli testvérét, az a törvényt gyalázza, és a törvényt ítéli el. Ha pedig a törvényt ítéled el, nem megtartója, hanem bírája vagy a törvénynek. Egy törvényhozó és ítélőbíró van, aki megmenthet és elveszthet. De ki vagy te, hogy elítéled a felebarátodat?
    • Ez azonban nem azt jelenti, hogy nincs felelősségünk egymás iránt. Ez a felelősség azonban nem a számonkérés, hanem a bátorítás formájában kell megvalósuljon.
      • Ennek egy szép összefoglalója:
        • 1Thess 5:14-15 Kérünk titeket, testvéreim, hogy intsétek a rendetleneket, bátorítsátok a csüggedteket, gyámolítsátok az erőtleneket, legyetek türelmesek mindenkivel. Vigyázzatok, hogy senki rosszért rosszal ne fizessen, hanem mindenkor jóra törekedjetek egymás iránt és mindenki iránt!
    • Mi lehet a különbség a két hozzáállás között? A cél. Aki szeretet nélkül ítél, az azt szeretné bemutatni, hogy mennyivel inkább a másik fölött áll. Aki megnyerő szándékkal gyakorolja a feddést, intést, az a másik személy javát keresi.
  • Végül adjunk számot az elmúlt évről!
    • Vegyük számba, mi mindent kaptunk áldásként, lehetőségként szolgálati feltételként az Úrtól!
      • Személyes kapcsolatainkban. Éltünk-e új kapcsolatok lehetőségével?
    • Mennyire érvényesült általában az, hogy az életünk egy lehetőség arra, hogy valakit megnyerjünk Istennek?
    • Azt is gondoljuk át, hogy hogy éljük meg egymás felé a felelősségünket! Megmentő szeretettel, vagy számonkérő ítélettel?

Vélemény, hozzászólás?

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Kapcsolódás: %s