Lukács 23:26-46
1)Bevezetés
Nincs két egyforma nap. Ez a mi életünkre is igaz. Az pedig teljesen biztos, hogy még egy olyan nap nem lesz a történelemben, amilyen Jézus utolsó napja volt a földi életes során.
A gyötrelmes imádságának befejezésétől kezdve az utolsó kiáltásig a kereszten egy megismételhetetlen eseménysorozat volt. Egy nap, ami megváltoztatta az emberiség lehetőségeit.
Alapigénk nem a teljes napot hozza elénk, hanem csak a Golgotára vezető utat, valamint a megfeszítés és a halál mozzanatát.
Ebből ma nekünk egy apró részlet hadd emelkedjen ki. Mégpedig az, hogy Jézust két bűnöző között feszítették meg. Ahogy János evangéliuma fogalmazza, „Ott megfeszítették őt és vele másik kettőt kétfelől, középen Jézust.” (János 19:18) Jézus a szenvedésében, halálában is két ember között volt. Még ekkor is az övéi között volt látható.
2)Elsődleges üzenet
Mit üzen elsősorban ez a tény, hogy Jézus két bűnöző között lett keresztre feszítve? Márk evangéliuma mutat rá arra, hogy ez is egy prófécia teljesülése.
Márk 15:27-28 Két rablót is megfeszítettek vele, egyet jobb és egyet bal keze felől. Így teljesedett be az Írás, amely azt mondja: És a bűnösök közé számlálták.
Az írás, ami ezáltal beteljesült az Úr szenvedő szolgájának leírásából származó részlet.
Ézs 53:12 Ezért a nagyokkal osztok részt neki, és a hatalmasokkal együtt kap zsákmányt, mert halálra adta életét, és a bűnösök közé számították, noha sokak bűnét hordozta, és közbenjárt a bűnösökért.
Látszólag el kellett szenvednie Jézusnak ezt a méltatlan állapotot, hogy vele is úgy bántak mint egy bűnözővel, illetve hogy velük együtt élte át a kivégzést. Valójában nem rendkívüli helyzet volt ez Jézus életében. Őt nem belekényszerítették a bűnösök közötti szenvedésbe, Ő ezt a szolgálta kezdetétől önként vállalta.
Beállt a bűnösök közé, amikor megkeresztelkedett. Elment a vámszedő házába is, ha meghívta. Engedte, hogy a házasságtörő nő hozzá érjen, hogy megkenje a lábát. Ezért is ragadt rá az a jelző, hogy Ő a bűnösök barátja. (Luk 7:34) János az egész küldetését így foglalja össze:
Ján 1:11 Az övéi közé jött, és az övéi nem fogadták be őt.
Jézus nem távolról irányító vezér, aki elküldi a parancsokat, amit teljesíteni kell. Ő maga a parancs teljesítő szolga azok között, akikért teljesíti a parancsokat.
*Belegondoltál már abba, mekkora megtiszteltetés neked, az emberiség egy tagjának, hogy a Világ teremtője vállalja azt, hogy belépjen abba a csoportba, amibe te is tartozol? Mekkora megbecsülés az, hogy Jézus lehajol arra a szintre, ahol mi vagyunk!
Még egy értelmezés. A középen történő megfeszítés azt is kifejezhette, hogy Ő a három közül a legbűnösebb, legátkozottabb. Ahogy a sportban is az első helyezett áll középre, úgy itt is ez történt. És valóban. Amíg a gonosztevők a saját tetteik miatt szenvedik a büntetést, Jézus az egész világ bűnét hordozza. Igaz, hogy Ő maga nem követett el bűnt, de ahogy Péter írja, „Bűneinket maga vitte fel testében a fára…” (1Pét 2:24 )
*Mit szólsz ehhez? A Golgota „dobogóján” Jézus azért került a középső, azaz az első helyre, mert a te bűneidet is magára vette? Ő vállalta érted ezt az első helyet, te tudod már Őt első személynek tartani?
3)Középen a két kivégzett bűnöző között
Jézus tehát ott van a bűnözők között. Teljesült egy fontos prófécia. Ez azonban nemcsak egy adminisztratív bizonyíték arra, hogy Ő valóban a Messiás, hanem akkor és ott egy újabb lehetőség.
Jézus középen van, azaz egyforma távolságra mindkét elítélttől. Mindkettőnek egyformán elérhető, mindketten egyforma eséllyel fordulhatnak haláluk közeledtével hozzá. Ez meg is történik. Viszont a közeledésük, nem egyforma indítékú, nem egyforma céllal történik.
A bal oldalon lévő, provokál, követel, kérdőre von, önző kívánságának ad hangot. A jobb oldalon lévő tényleg lehetőséget lát a helyzetben. Nem a pillanatnyilag átélhető csoda lehetőségét, hanem az örökkévalóságba jutás módját ismeri fel.
Ez a szituáció bemutatja az egész világot. Jézus egyformán elérhető minden embernek. Mégsem ugyanúgy élik meg ezt a lehetőséget. Van, aki elutasít, provokál, kérdőre von, önző követelőzéssel közelít Jézushoz, ma is. Nem látnak mást csak magukat a középpontban és azt gondolják, Jézusnak úgy is kell bánni velük, mintha a világ körülöttük forogna.
És van a másik oldal, aki belátja, hogy nem ő a világ közepe, nem ő az, akinek joga lenne bármit is kérni. Tudja, hogy egy dolgot kaphat, amire méltó – mi jogosan szenvedünk – azt pedig éppen akkor éli meg. Felismeri, hogy kaphat valamit, amire soha nem lesz méltó, mégpedig azt, hogy beléphessen Isten országába Isten kegyelméből.
*Te is ugyanolyan közel vagy Jézushoz, mint bárki más. Mit kezdesz ezzel a lehetőséggel? Hogy ítéled meg ezt a szituációt? Látod már, hogy nem körülötted kell, hogy forogjon a világ? Felismerted már, hogy egy dologra vagy méltó, az pedig mint fizetség lesz kiróva a bűneidre, ha nem engeded Jézus középre az életedben? Beláttad már, hogy Jézus a király, aki dönthet arról, hol legyél az örökkévalóságban?
4)Élethelyzetek, ahol Jézus középen van
A nagytanácsban Nikodémus és a többiek között (János 7)
Amikor a farizeusok és vezetők azon tanakodtak, hogyan tudnák Jézust megölni, egyedül Nikodémus állt Jézus mellé.
Simon farizeus házában (Lukács 7)
A házigazda Simon és a kéretlen vendégként érkező bűnös nő egyformán Jézus közelében vannak. Egyiknek sok bűne bocsáttatik meg, a másik felháborodik azon, hogy megbocsátást nyert Jézus szavai által.
A templomban, ahol a farizeus és a vámszedő imádkozott (Lukács 18)
Ebben a történetben természetesen jelképesen van középen Jézus. Viszont az biztos, hogy egyformán elérhető lenne. A farizeus nem lát mást csak magát, mint hibátlan embert és a többieket, akik nem érik el az ő szintjét.
A vámszedő nem lát mást csak magát, mint bűnös embert és Istent, aki a bűnt megbocsáthatja.
Mária és Márta között (János 10)
Jézus Betániában betér egy családhoz. Az egyik testvér hallgatja Jézus tanítását, a másik szorgalmasan dolgozik, hogy ételt adjon a vendégeknek. Mária olyan részt választott az elérhető Jézus közelében, amit senki nem vehet el tőle. Márta a teljesítménycentrikus hozzáállást választotta és a versenyhelyzetet a testvérével.
A mai házaspárok között, családtagok között
Hiszem, hogy hívő családokban ez is teljesül. Ha mindenki egyformán Jézusra néz, és Jézushoz közeledik, nem lesz vita. Ha nem így teszünk, konfliktusaink lesznek.
Egy mai istentiszteleten
Minden istentiszteleten, így most is a középen van Jézus. Ugyanazt hallja mindenki, ugyanazt éli meg mindenki. Egyedül rajtunk áll, hogy mit élünk át. Lesz egy közeledés, vagy változás nélküli távozás?
Az utolsó napon (Máté 25)
Egy történet leírja, hogy az utolsó napon mindenki Jézus elé megy és Ő két csoportra osztja az embereket Ő lesz középen és tőle jobbra a mennybe indulók, balra a kárhozatra ítéltek.
A leírás bemutatja, hogy nemcsak ekkor kerülnek közelébe Jézusnak, és nemcsak ekkor élik meg, hogy egy választási lehetőségként közöttük van Jézus. Egész életükben, amikor egy rászoruló ember felé volt lehetőség segítséget nyújtani, akkor ott voltak Jézus közelében. Dönthettek, hogy segítenek, vagy nem. Ebből a döntésből lett a Jézus döntése is.
5)Összegzés
Azt kell mondani, hogy a világon nincs középen Jézus. Sőt egyre inkább perifériára szorul. Viszont egyformán elérhető mindenkinek.
Személyes döntés kell ahhoz, hogy Jézus középpontba kerüljön.