2Korintus 13:13
1)Bevezetés
Folytatódik a szentháromság témájának átgondolása. Ahogy délelőtt sem szokványos megközelítést láttunk a kérdésben, úgy most sem klasszikusnak mondható ige van előttünk.
Tulajdonképpen egy áldás kívánás, egy köszöntés formulája a mostani üzenet alapja. Lehet, hogy egy sablonos mondásként fogjuk fel, pedig nem az.
Máris elgondolkodhatunk, hogy kívánunk egymásnak áldást, hogy mondunk egymásnak köszöntést?
Annyira szeretem, amikor érdeklődők kérdezik meg, hogy mi hogy szoktunk köszönni egymásnak. Amikor megmondom, és „kipróbálják” ezt a köszönést, annyira mély jó kívánságként mondják. Ha viszonozom, van, aki meg is köszöni a köszöntés képen elmondott áldás mondást.
Tehát, soha nem üres megszokás a köszönés, vagy egy ilyen köszöntés, amit most olvastunk.
2)Az Atya, a Fiú és a Szentlélek jellemzői
Megpróbáltam összegyűjteni, milyen tulajdonságai ismertek Jézusnak, Istennek és a Szentléleknek. Nem önmagában értelmezhető jellemzőkre gondolok, hanem olyanokra, ami felénk, emberek felé megnyilvánul. Úgy is megközelíthetjük, hogy milyen az emberek felé irányuló tevékeny megnyilvánulása. Kemény feladatba vágtam a fejszémet.
Jézusról egy könyv 34 címet, nevet, jellemzőt gyűjtött össze.1
Istenről a következők mondhatók el: Szent, igaz, igazságos, kegyelmes, szerető, hatalmas, örökkévaló, mindenható, végtelen, jóságos, türelmes, ….
A Szentlélekről ezek állíthatók: pártfogó, segítő, tanító, emlékeztető, közbenjáró, leleplező, megerősítő, ….
Ha mindegyikből csak egyet kellene kiválasztani, amit egy rövid jó kívánságba bele tennénk, melyiket választanánk? Ha magunknak szeretnénk kiemelkedően egy-egy tulajdonság megnyilvánulást kérni, melyik lenne az?
Hát Pál ezt a kérdést, így oldotta meg, ahogy az alapigében látjuk.
Jézus kegyelmét, az Isten szeretetét és a Szentlélek közösségét kívánja.
Miért ezeket? Mert ezek a legfontosabbak, ezek az üdvösség szempontjából az igazán értékesek.
Elég-e ez neked?
Ha valaki ezt a kívánságot fogalmazza meg feléd, megelégszel-e vele? Elégedetten fogadod-e, mint az üdvösségedet igazán megalapozó, elősegítő isteni jellemzők? Látszik-e a mindennapi életen is a megelégedettség, hogy nem vágysz másra, csak kegyelemre, szeretetre és közösségre Istennel?
Hogy hangozhatnának másképp a kívánságok, ha más jellemzőket használnánk?
Jézus csodatevő, halottat támasztó, szeleket csendesítő, tömegen áthatoló, megszállottakat szabadító, ételt sokasító, betegséget gyógyító, stb. ereje, hatalma legyen veled!
Isten teremtő, özönvizet okozó, viharokat támasztó, csipkebokorban megjelenő, csapásokkal sújtó, tengert ketté választó, a föld forgását megváltoztató, mindent tudó, stb. hatalma legyen veled!
A Szentlélek tanító, támogató, erősítő, vigasztaló, közbenjáró, mindenre rávilágító, igazságra elvezető, hallottakra emlékeztető, stb. ereje legyen veled!
Jók ezek? Hasznosak ezek? Szükségesek ezek? A legfontosabbak? Igen, jók, hasznosak, szükségesek, de nem a legfontosabbak. A legfontosabb a kegyelem, a szeretet és a közösség.
*Tudod-e mindenek feletti értékként kezelni a kegyelmet, a szeretetet és a közösséget, mint Istentől feléd irányuló megnyilvánulásait?
Mire irányulnak?
Más szempontból is megközelíthetjük a témát. Mire adnak megoldást a felsorolt jellemzők és mire az ige három tulajdonsága?
Jézus esetében: A csodák arra, hogy nincs lehetetlen. A halott támasztás, hogy a biológiai élet ura. A szél csendesítése, hogy a természet ura. A tömegen keresztülsétálás, hogy nem kiszolgáltatott. A megszállottak szabadítása, hogy a gonosz erői felett is erős. Az étel sokasítása, hogy tökéletes gondviselő. A betegségek gyógyítása, hogy rossz folyamatokat visszafordító. És mire mutat a kegyelem? Hogy bűnt elrendezni tudó. Hogy megbocsátani kész. Hogy ítélet elől megmenteni képes Úr Ő. Melyik a legfontosabb? A bűn megbocsátása, mert ez határozza meg az örök életet.
Isten esetében: A teremtő erő, hogy anyagot előállító erő. Az özönvíz arra, hogy az egész föld felett uralkodó. A csipkebokorban megjelenő, hogy természetfeletti jelenséget produkáló. A csapások, hogy az élővilágot irányító. A tenger kettéválasztása, hogy koncentráltan is cselekedni tudó. Ezekkel szemben mire jó a szeretete? Arra, hogy elfogadjon, megbocsásson, átöleljen, magához szorítson, mindennel megajándékozzon. Lehet ettől fontosabb?
A Szentlélek esetében: A tanítás, hogy birtokában van minden ismeret. A támogató, hogy társ a nehézségben. Az erősítő, hogy kimeríthetetlen erőforrás. A vigasztaló, hogy a legmegértőbb segítő. A közbenjáró, hogy akkor is fohászkodik, amikor kifogyunk a szavakból. A mindenre rávilágító, hogy előtte nincs rejtély. Az igazságra elvezető, hogy nem részleges az igazság ismerete. A mindenre emlékeztető, hogy nála minden infó megmarad. Itt, a Szentlélekkel kapcsolatban azt kell belátni, hogy ezek a tulajdonságok is már a közösségre utalnak, mégis önmagában az, hogy a kívánság, mindössze ezt fogalmazza, meg, hogy a Szentlélek közössége legyen velünk, mindennél többre utal. Hogy nekünk a legfontosabb maga a közösség a Lélekkel. A többi egy ráadás, de ami elengedhetetlen, hogy legyen meg az élő, őszinte közösség a Lélekkel.
Azért kell az Úr Jézus kegyelme, mert a bűn a legnagyobb baj, amire Ő a segítséget kínálja. Azért kell az Isten szeretete, mert ez egyedüli indítéka annak, hogy megbocsásson nekünk. A Szentlélek közössége azért kell, mert minden emberi kapcsolat ellenére mi hiányérzetet tapasztalunk és kell az a társ, aki a tökéletes kapcsolatot jelenti. Ez pedig Isten Szentlelke. Ez pedig nem más, mint az örök élet előképe. Mi lesz ugyanis a legfantasztikusabb jellemzője az örök életnek? Én úgy látom, hogy az, hogy semmi nem fogja zavarni az Istennel való kapcsolatot.
Kegyelem, szeretet és közösség. Erre van szükségünk és ezt a Szentháromságban egy Isten nyújtja nekünk a legtökéletesebben. Ne kívánj mást magadnak és másoknak sem.
1Dieter Boddenberg, A Páratlan, senkihez sem hasonlítható Jézus Krisztus nevei és címei