Máté 10:16-33
1)Bevezetés
A hitvallás újabb pontjaira kerül ma sor az igehirdetéseken. A hit és a bizonyságtétel témájához kötődik a mai üzenet.
A történet szerint Jézus elküldi szolgáló útra az elhívott tanítványait. Ez mindig így van. Akit elhívott az Úr, az küldetést is kap.
2)Jézus ma is hívja az embereket, hogy tanítványai legyenek
Van-e maximum létszáma Jézus tanítványainak? Van-e határa az egyház tagjai számának? Nincs. Ma is azért működik Isten Lelke, hogy minél többen váljanak Jézus tanítványává.
*Kedves hallgatóm! El tudod-e már mondani, hogy Jézus elhívott tanítványa vagy? Megtörtént-e már valamikor, hogy hallottad a feléd irányuló elhívó hangot és engedelmeskedtél annak? Megérintett-e már az a különleges, soha nem tapasztalt kegyelemmel teljes szeretet, amit csak Jézus tud közvetíteni? Megértetted-e már, hogy csak ezzel a kegyelemmel menekülhetsz meg az örökkévalóság veszélyes helyétől, a kárhozattól?
Ha még nem tudod elmondani, kérlek figyelj a téged érő hatásokra az életben. Téged is keres Jézus, téged is meg akar menteni, téged is el akar hívni. Biztos vagyok benne, hogy nagyon sok eszközt bevet annak érdekében, hogy megmenthessen a kárhozattól.
Egy elgondolkodtató részlettel hadd bátorítsak. Jézus a beszédében mond egy nagyon mély igazságot. Aki vallást tesz rólam, arról én is vallást teszek. Aki megtagad engem, azt én is megtagadom. Ebben ott rejtőzik egy fontos kérdés: Mi kell ahhoz, hogy meg tudjam vallani Jézust? Ehhez arra van szükség, hogy legyen kapcsolat vele. A kapcsolat lényege pedig nem más, mint a megváltás. Ő a Megváltó, én pedig a megváltásra szoruló elveszett bűnös. El tudod-e fogadni ezt a helyzetet? El tudod-e fogadni a megváltást?
3)Veszély és biztonság
Jézus tehát elhívja az elveszetteket, aztán elküldi őket a többi elveszettért. Soha nem szabad elfelejteni, hogy megmentett elveszettként szolgálunk a még meg nem mentett elveszettekért.
Jézus felkészít a küldetésre. Ezt a felkészítést én most két fő gondolatban tudnám összefoglalni. Tájékoztat a küldetésben jelentkező veszélyekre, ugyanakkor biztatást ad a megtalálható biztonsággal is.
A lehetséges veszélyek: Bárányként kell a farkasok között lenni. Kiszolgáltatnak, átadnak törvényszékeknek. Megölhetik a tanítványokat.
A biztatások: Különleges belső erőforrások. Úgy mint a szelídség és az okosság. A Lélek gondolatokat adó segítsége. A visszavonulás lehetősége. (Igen, ilyen is van.) Az, hogy értékesek vagyunk az Atyának.
Van még egy biztonságot jelentő lehetőség, de ez nem ajánlott. Ez pedig az, hogy az elhívott személy nem megy a küldetésbe. Otthon marad, csendben marad. Ekkor elkerülheti a veszélyt, csakhogy ezzel a küldetését is figyelmen kívül hagyja.
Hogy küldheti Jézus veszélyes terepre a báránykáit? Hát nem szereti őket? Dehogynem. Mivel tudja, hogy biztonságban vannak, ezért meri elküldeni a legveszélyesebb terepre is őket.
Lássunk néhány részletet az eddig felsoroltak közül!
Bárányként a farkasok között
Jézus magát a Jó Pásztornak nevezte, a követőit pedig a nyájának. Ezt is tükrözi a küldetés eme képe. Bárányként a farkasok közé.
Mint védtelen, kiszolgáltatott bárány kell az elveszett világban működni, ahol farkas törvények érvényesülnek. Az erőviszonyok nem tűnnek kiegyenlítettnek. Gyakran a létszám alakulása is erősen egyensúly nélküli.
Egy-két hívő fiatal egy osztályban. Egy-két hívő dolgozó egy munkahelyen. Egy-két hívő egy rokoni körben.
Mi a megoldás erre a kiegyenlítetlen helyzetre? Továbbra is báránynak kell maradni. Nem szabad farkassá válni, nem szabad oroszlánná alakulni. Bárányként viszont két jellemzőt kell kifejleszteni, megerősíteni és alkalmazni. Okosnak és szelídnek kell lenni. A kettőt együtt kell érvényesíteni.
Gyakran hallom bizonyos döntéseknél, lépéseknél a hívő testvérektől ezt az igét, hogy Jézus azt mondta, hogy legyünk okosak. Ezzel igazából azokat a lépéseket, megnyilvánulásokat szeretnék igazolni, amik talán lelkiismeret-furdalást okoznak. Azt viszont ritkán hallom kiegészítésül, hogy szelídséget is kért az okos döntésekhez, lépésekhez Jézus. Én fontosnak látom, hogy a kettőt együtt használjuk.
Az okosság nem azt jelenti, hogy szabályokat kijátszó, ügyeskedő emberként éljük a mindennapjainkat, építsük a saját egzisztenciánkat. Az okosságot Jézus az emberek közötti szolgálatra nézve ajánlotta. Ahhoz kell a kígyó okosságát kihasználni, hogy elérjük az embereket. Számomra ez a tanács azt jelenti, hogy kreatívan, leleményesen kell az emberek között a szolgálatunkat végezni. Szükség van egy folyamatos kétirányú kapcsolatra. Nagyon kell figyelni az emberekre, akik felé szolgálunk és figyelni kell Jézusra, akitől a vezetést kapjuk.
Okosnak kell lenni, hogy szervezzünk találkozást. Milyen helyszínt válasszunk ehhez? Hogyan irányítsuk a beszélgetést, hogy Jézusról lehessen szó? Hogy fogalmazzunk meg elismeréseket, hogy közben azért új értékrendet is közvetítsünk?
*Testvérem! Szeretnél egyszerre okos és szelíd lenni? Ez csak Jézussal sikerülhet.
Átadnak, de ne aggódjatok
Arra is felkészíti Jézus az apostolokat, hogy odáig is eljuthatnak a küldetés miatt, hogy vádolni fogják őket bíróságokon. Erre a helyzetre nézve azzal nyújt biztatást, hogy arra mutat rá, hogy Isten lelke fog segítséget adni a vallomásokban.
Két korunkbeli eseményt hadd említsek!
A volt finn belügyminisztert, Päivi Räsänent azért állították bíróság elé, mert egy Twitter bejegyzésében idézte Pál sorait a római levélből, ami a homoszexuálisokkal kapcsolatos. Elmondása szerint nehéz időszak volt, amíg tartott az eljárás, de örömmel említette, hogy különleges ajándék volt, hogy több órán keresztül szólhatott a hitéről.
A másik személy egy magyar orvos, Csókay András. Őt a bangladesi sziámi ikrek szétválasztásával kapcsolatban támadják, mert őszintén beszélt és beszél arról, hogy minden ötletet, újszerű gondolatot, amit a műtét során felhasznált, azt Jézustól kapta. Ő is sok nehézséget él át ebben a témában, de mindig higgadt fogalmazással mondja el a lelki megtapasztalásait.
Ezek nem kínai, afrikai vagy muzulmán területeken megtörtént események. Ezek az úgynevezett keresztény Európa esetei.
*Testvérek! Nincs messze annak az ideje, amikor keményen ki fognak közösíteni, meg fognak vádolni olyan embereket, akik nyíltan szólnak Jézusról. Ez a név üti ki a biztosítékot.
Azt is mondta Jézus, hogy megölnek, gyűlölnek titeket, de aki mindvégig kitart, az üdvözül. Aki nem tart ki a hitében, az kockáztatja az ajándékba kapott üdvösségét. Mert miben is kell kitartani? A hitben és annak megvallásában.
4)Aki megvall engem, én is megvallom. Aki megtagad, én is megtagadom.
Kemény mondat ez Jézustól. Olyan, mintha egy durcás gyerek szavai lennének. Ha te ilyen vagy velem, akkor én is így bánok veled. Valójában nem így van.
Jézus egy gondolatot közöl ezzel a bátorításával és figyelmeztetésével. Egyrészt azzal bátorít, hogy Ő a mennyei Atya előtt közbenjár és megvallást tesz rólunk. Milyen nagyszerű tény ez! Akik elfogadták a megváltást, elfogadták életükben Jézus uralmát, azok ilyen személyes vallomásokban Isten előtt vannak.
Akik megtagadják őt, azokat ő is megtagadja. Ez nem egy sértődött reakció. Ez az emberi döntésnek egy természetes következménye. Ha az ember elfogadja Jézust, ő nem utasít el senkit. Ha valaki elutasítja Jézust, ő senkire nem erőlteti rá magát.
Minden döntésednek súlyos következménye van. Ez vagy az életet jelenti, vagy a kárhozatot.