Nehémiás 1
• Helyreállás, helyreállítás (restauráció) kora van továbbra is előttünk. Így nevezik azt az időszakot, amikor Izrael visszatért Babilóniából.
◦ Ennek volt egy látványos jele: Jeruzsálem és benne a templom állapota.
◦ *Mostanában kellenek-e helyreállítási időszakok? Felismerjük-e, mikor van erre szükség? Hogyan kell ezen végighaladni? Ma nehezebb felismerni a helyreállás szükségét, mert sokszor nincs látható jele.
◦ *Helyreállás egyénileg mindig felelősség. Gyülekezeti vonatkozásban is elengedhetetlen.
• Nehémiás híreket kap, mert kérdezősködik
◦ A megmaradt júdaiakról és Jeruzsálemről érdeklődik. A népéről és a körülményeikről érdeklődik. Jeruzsálem kapcsán nemcsak a körülmény a kérdés, hanem az Isten városának a minősége is.
◦ Természetes jellemző a kíváncsiság.
◦ *Az viszont kérdés, mire vagyunk kíváncsiak.
▪ *Kíváncsi vagy-e másokra? Kitől érdeklődsz? Megkeresed a legérintettebb, leghitelesebb hírforrást?
▪ *Ha kéretlen tájékoztatást kapsz, mit kezdesz vele?
• Az első reakció a hírek hallatán
◦ Napokon át tartó sírás, gyász, böjt és ima Isten előtt
◦ Romokban Jeruzsálem, valamint bajban és gyalázatban vannak a haza érkezettek. Ezt hallva Nehémiás mély érzelmeket él át és félrevonul, hogy Isten előtt legyen. Elsősorban Istennel akar tanácskozni a kapott információkról.
▪ *Mit teszel, ha híreket hallasz? Kihez fordulsz legelőször? Mit kezdesz a hírekkel? Hogy próbálod feldolgozni a rád gyakorolt hatást?
◦ Kaphatunk mar rossz híreket? Lehet romos helyzetekről hallani?
▪ Templom ugyan nincs romokban, de …
• Lehet romokban egy személyes élet
• Lehet romokban egy házasság
• Lehet romokban egy család
• Lehet romokban egy gyülekezet
• Gyakran ezek nem látványosak, mert ezt mindenki titkolni akarja. Vagy felismerni sem hajlandóak, beismerni még inkább nem.
▪ Mit teszünk, ha valakiről, valakikről olyan híreket kapunk, hogy romokban van az élete, életük?
• Természetes reakció a csodálkozás, és sajnos rossz híreknél a felháborodás.
• *Tudunk-e Nehémiáshoz hasonlóan reagálni? Megvan-e az a lelkület, hogy az együttérzés, a megoldás keresés mozdul meg bennünk?
• Az imádság döbbenetes része
◦ Nehémiás az imáját Isten szövetsége iránti hűségére helyezi. Erre nézve jár közben. Nemcsak közbenjár, hanem a szerepét is keresi.
◦ Van egy döbbenetes rész ebben az imádságban. „Vallás teszek Irzael fiainak a vétkeiről, amellyel vétkeztünk ellened. Vétkeztem én is és atyám háza népe is!”
◦ Egy olyan személy jut bűnbánatra és bűnvallásra, akinek minden bizonnyal semmi köze nincs a kialakult helyzethez. Ő ugyanis nagy valószínűséggel a fogságban született.
◦ Mit jelezhet ez a lelki megnyilvánulás?
• Egyik tanulság ebből, hogy bármilyen probléma is van abban a közösségben ahova tartozunk, az első fontos teendő, amire szükség van, hogy megvizsgáljuk, mi a személyes felelősségünk ebben. Ezt mutatja Nehémiás bűnbánata.
• Másrészt arra is rávilágít, hogy események sorozatának kiváltó oka a bűn lehet, és a megoldáshoz ezt kell rendezni.
◦ Miért omlott össze Jeruzsálem? A babilóniai hadseregtől. Ők miért jöttek? Isten hívta őket. Miért kellett hívni? Mert hűtlenné váltak az Istennel való kapcsolatban. Mi volt a hűtlenség lényege? A bűn.
◦ Ez a folyamat gyakran lejátszódhat ma is.
• Harmadsorban, ha valaki segíteni akar másokon, hogy a romok helyreálljanak, nem árt először az ehhez szükséges tisztaságot, szentséget megvizsgálni. (Gerendát eltávolítani a szemből előbb. Az orvos is bemosakodik, hogy tisztán nyúljon a beteghez.)
• *Hogy állunk ezekkel a lelki megnyilvánulásokkal, megközelítésekkel?
• Adj ma sikert szolgádnak!
◦ A tenni akarásból fakadó segítségkérés.
◦ Nemcsak imádkozni kíván, hanem ténylegesen tenni is azért, hogy változzon a helyzet.