A hazugság következményei

1 Mózes 20:10-18

  • Gyógyulási történetek a hónapban
  • Meddőség egy hazugság miatt
    • Mai történetünk lényege ez. Mivel Ábrahám hazudott, és Abimelek, Gerár királya a háremébe vitette. Emiatt a király kap egy komoly intő figyelmeztetést, szinte fenyegetést Istentől, hogy meg fog halni Sára miatt. Nemcsak fenyegetést kap, hanem az asszonyok Abimelek házában meddővé váltak.
    • Egy nehezen értelmezhető történet. Ábrahám hazudik, mégsem neki lesz ebből baja, hanem annak, aki a hazugságra építve jóhiszeműen járt el. Van egy gyáva, félelemtől vezérelt személy, aki Isten kiválasztottja és rossz dolgot tesz, mégis ő imádkozhat a bajba jutott királyért és ajándékokat kap az események végén. Hogy lehet ez? Ábrahám hazudik, mégis Abimelek kapja a figyelmeztetést.
    • Tovább fokozza a fejtörést, hogy Ábrahám egyszer már átélt hasonlót, azaz letagadta, hogy Sára a felesége. (1Mózes 12:10-20) Egyiptomban ugyanúgy húgának nevezi a feleségét és ott is a fáraó házába viszik Sárát. Szinte ugyanaz ismétlődik meg.
    • Hogy lehet feloldani ezt az ellentmondásokkal teli történetet? Hogy érthetjük meg, hogy Isten nem igazságtalan – hisz joggal illethetjük ilyen véleménnyel?
      • Egy válasz látok erre. Ezt a két helyzetet Isten arra használja fel, hogy megmutassa hatalmát. Egyrészt Ábrahámnak, másrészt a fáraónak és Abimeleknek.
      • Ha Ábrahám felvállalja, hogy Sára férje, joggal megölhették volna és az özvegyet teszik feleségükké. Akkor viszont nem lett volna mire hivatkoznia Istennek, mert az nem bűn. Így viszont az Isten által szentnek tartott házasságra építve lép közbe.
      • Ábrahám is megláthatta Isten dicsőségét abban, hogy Isten hű az ígéretéhez és megtartja az életét és a feleségét a kiválasztott szolgájának.
  • Egyéb igazságok, tanulságok
    • Ábrahám félt, féltette a maga életét. A félelem rossz alap az Isten szolgálatában. A félelem miatt az ember kész feláldozni az értékeit is, csakhogy mentse az életét. A félelem hazugságokat szülhet, csakhogy elkerüljük a lehetséges veszélyeket.
      • *A félelmeidet ne hazugsággal, vagy más helytelen lépésekkel próbáld leplezni! A félelmet tedd Isten kezébe!
    • Ábrahám felületesen ítélt. Azt gondolta, hogy nincs istenfélelem Gerárban. Látszatra ítélt, vagy megalapozatlan tapasztalatokra épített. Mivel Sodomában nem volt még 10 igaz sem, azt gondolta, hogy az egész vidék hitetlen, gonosz emberekkel van tele.
      • *Soha ne ítélj látszatra! Soha ne mondj véleményt másokról a tekintetben, hogy kit tartasz hívőnek és kit nem!
    • Ábrahámnak imádkozni kellett Abimelek házáért. Miután kiderültek a dolgok, és helyreálltak a hibák, Ábrahámnak még tennivalója volt Abimelek családjára nézve. Nem bújhatott ki a felelősség alól, amibe ő sodorta Abimelek családját.
      • *Ha valakit bajba sodorsz a hazugságoddal, vállald érte a felelősséget és tégy meg mindent a helyreállásáért!
    • Ábrahám hitbeli fejlődésének egy-egy fázisa lehetett a két történet. Ábrahám, miután megszületett Izsák és Isten kérte, hogy áldozza fel, nem kezd alkuba, nem próbál hazugsággal kibújni. Nem tanúsít félelmet, ami rosszra kényszerítené. Nem félti a legdrágábbat, hanem viszi a hegyre, amit Isten mutatott.
      • *A legbonyolultabb, legnehezebb, legérthetetlenebb események, helyzetek is szolgálhatnak tanulságul, és segíthetnek a hitben való fejlődésben.
    • Abimeleknek be kellett látni, hogy nem volt elég körültekintő a tettében. Nem járta körül alaposan a kérdést, hogy valóban igaz-e, amit Ábrahám és Sára állít.
      • *Amikor saját érdekünkben teszünk lépéseket hajlamosak vagyunk hasonló felületességre. Nincs elég körültekintés, mert türelmetlenek vagyunk, hogy megszerezzük, amit szeretnénk.
    • Abimelek átéli Isten oltalmát. Abimelek nem érintette Sárát. Isten látomásban tudtára adja, hogy ez azért történt, mert Ő védte Abimeleket. Hogy hogyan védte, azt nem tudjuk. Valami akadályt teremtett. Talán épp akkor volt Sára havi ciklusa, esetleg Abimeleknek adódtak nagy feladatai, amelyek leterhelték. Lényeg, hogy ez Isten oltalmaként valósult meg.
      • *Ha valamit nem tudsz megtenni, az nem feltétlenül ártó akadály, hanem Isteni oltalom is lehet.
    • Abimelek bajba sodorta a családját is. A jóhiszemű király nemcsak magának ártott, hanem a háza népének is, pontosabban a vele élő nőknek. Mindegyik meddő lett. Az Úr első intésénél ráadásul ők is meg voltak nevezve azok között, akiknek meg kell halniuk.
      • *A jóhiszemű döntéseinknek nemcsak mi látjuk a következményeit, vagy éljük meg a kárát, hanem a hozzátartozóink is. Nemcsak magunkat veszélyeztetjük, hanem a családunkat is.
  • Mit nem tanít ez a történet?
    • A hazugság nem elfogadható tett. Annak ellenére mondhatjuk ki ezt, hogy itt nem látszik semmi kára a hazugsággal élő embernek, Ábrahámnak.
      • A kivételt képező történet – mármint a hazugság megítélése szempontjából – nem csorbíthatja Isten szentségét, igazságát.

A hazugság következményei” bejegyzéshez egy hozzászólás

Hozzászólás