Apcsel 10:1-23
- Péter Jézus közelében rengeteg változáson ment át. Illetve nagyon sok változást hozó hatást kapott Jézustól. Ebben a tekintetben Jézus nem árult zsákbamacskát neki, hisz az elején elmondta, hogy „ezentúl embereket fogsz halászni”. Tehát halászból emberhalász. Ez nem megy egyik napról a másikra.
- *Kaptunk-e kijelentést a megtérésünkkor, hogy mivé akar minket formálni Jézus? Mondott-e valamit, mi az elképzelése a mi alakításunk ügyében?
- Lehet, hogy nem nagyon tudunk ilyet elmondani személyes vonatkozásban. Azt viszont el kell fogadni, hogy Jézus elhívása, újjászülő munkája egy élethosszig tartó változás, változtatás első lépése volt.
- Fil 1:6 Ezért meg vagyok győződve arról, hogy aki elkezdte bennetek a jó munkát, elvégezi a Krisztus Jézus napjáig.
- Ef 4:20-24 Ti azonban nem így tanultátok Krisztust, ha ugyan őt meghallottátok, és benne megtanultátok, hogyan van a valóság Jézusban. Vessétek le a korábbi életviteletek szerinti ó embert, aki csalárd kívánságok által megromlott, újuljatok meg lélekben és gondolkozásotokban, és öltözzétek fel az új embert, amely Isten szerint teremtetett igazságban és valóságos szentségben.
- Lehet, hogy nem nagyon tudunk ilyet elmondani személyes vonatkozásban. Azt viszont el kell fogadni, hogy Jézus elhívása, újjászülő munkája egy élethosszig tartó változás, változtatás első lépése volt.
- Ahhoz, hogy Péter emberhalász legyen, el kellett akadályokat hárítani az életéből.
- A zsidó hagyományokból fakadó meggyőződést – zsidó ember nem mehet be pogány ember házába.
- Az emberekkel szemben érzett előítéletet – a nem zsidó emberek tisztátalanok, sőt még házuk is az.
- A felsőbbrendűségi tudatot – a zsidó nép a kiválasztott, minden más nép alsóbb rendű.
- Amit eddig erényként tartott számon, az inkább hiba – megtartóztatja magát a tisztátalantól.
- Mindezekben átfogóan azt, hogy a törvényből tanult dolgokat Isten felülírhatja. Azok, amiket Péter tiszteletben tartott, azt az ószövetségi törvényből tanulta. Ezeket is át kellett gondolni.
- Isten elkezdett dolgozni rajta, hogy meggyőzze ezekben a kérdésekben egy új hozzáállásról.
- A meggyőzés módszere
- Látomás, benne határozott utasítás.
- A háttérben zajló folyamatokkal, amik elérik őt. Kornéliusz személyében és házában megtörténő lelki folyamattal. Úgy is mondhatnánk, hogy véletlen egybeesésekkel. Pont akkor, pont ott jelennek meg a küldöttek, ahol és amikor épp imádkozik.
- Személyes tapasztalattal, találkozással.
- Mindezek végén egy hatalmas szemléletváltozásról tesz bizonyságot: Nem személyválogató az Isten.
- Pedig látta a kánaáni asszony gyermekének meggyógyítását
- a Samáriai asszony megtérését
- A gadarai megszállott szabadulását
- A látott dolgokon túl, az elvi ismeretek mellett elengedhetetlen a személyes megtapasztalás.
- A meggyőzés módszere
- Kell-e minket Istennek meggyőzni valamiről? Akar-e Isten meggyőzni minket, hogy még jobban a szolgálatát végezhessük? Mindenképpen.
- Szükséges meggyőzési területek:
- Isten nem személyválogató. Nem vallásválogató. Azaz nekünk, minden népcsoport és minden felekezet felé nyitottnak kell lenni a szolgálatra.
- Hogy baptistaként nem vagyunk felsőbbrendűek semmilyen más felekezetnél.
- Arról, hogy egyáltalán legyünk nyitottak az emberek felé és ne ránézésre alakítsunk ki véleményt róluk.
- Hogy a missziót tanulni kell. Elmélettel és gyakorlattal is. Nem gondolhatjuk azt, hogy ez kapásból megy nekünk.
- Arról, hogy egyáltalán valamit vállalj el a szolgálatokban.
- Hogy amit és ahogy csinálunk éppen ezen a területen, az lehet, hogy nem jó, nem célravezető.
- Úgy látom, hogy a hívő élet, azon belül is a szolgálatok, a misszió az a terület, ahol könnyen kialakul az a hozzáállás, hogy mindegy hogy csinálom. Ahogy épp gondolom, az biztos jó.
- Nem azt végzem, amit Isten végeztetni akar velem. Azaz nem vagyunk a nekünk szánt helyen.
- Át kell adni a szolgálatot, mert nem tudom ellátni megfelelően, nem tudom betölteni úgy, hogy eredményes legyen.
- Vagy épp ellenkezőleg, hogy még nem kell kiszállni abból a szolgálatból, nem kell még abbahagyni azt a feladatot.
- Hogy bizonyos igeszakaszokat újra át kell gondolni, abban a helyzetben és időszakban újra kell értelmezni. Vagy egyáltalán késznek lenni arra, hogy megvizsgáljam az eddigi meggyőződésemet azzal kapcsolatban.
- Arról, hogy ne féljünk változni.
- Van, aki arról, hogy ne akarjon mindig változni, sűrűn változtatni, mindig újdonságra törekedni.
- Van, akit arról, hogy merjen előtérbe lépni, és megmutatni az értékeit.
- Van, akit arról, hogy tudjon háttérben maradni, nem kell mindig elől lennie.
- Szükséges meggyőzési területek:
- Hogy fogja Isten végezni a meggyőzésünket?
- Minden helyzetben a komoly, önvizsgálatra is kész gondolkodással, mely elengedhetetlen az alábbi pontokra nézve is. Péter is gondolkodott mindazon, ami vele történt.
- Nem biztos, hogy látomással.
- Az Ige határozott eszköz ebben.
- A különleges megtapasztalásokkal. Ahogy Péternél előállt a „véletlennek” is tulajdonítható helyzet, ami megerősítésül szolgált.
- Emberektől érkező tanácsokkal, véleményekkel.
- Nyugtalansággal.
- Nem lankadó kíváncsisággal egy témával kapcsolatban.
- Egy kikerülhetetlen új szituációval.
- Kényszerhelyzetekkel.
- Minden helyzetben a komoly, önvizsgálatra is kész gondolkodással, mely elengedhetetlen az alábbi pontokra nézve is. Péter is gondolkodott mindazon, ami vele történt.
- Nagy kérdés ma: Meggyőzhető vagy-e?